Lokala livsmedel är populära i de österbottniska landskapen


15.12.2021

Nu betonas trenderna med inhemskt ursprung och lokalproducerat i matinköpen. Hela 80 procent av de livsmedelsprodukter som Handelslaget KPO säljer i de olika österbottniska landskapen är inhemska, och sortimentet inkluderar 5 000 österbottniska produkter från hundratals lokala producenter.

”Kunderna uppskattar lokalproducerade livsmedel som kommer nära ifrån. I butikernas sortiment finns det lokala produkter i nästan alla produktgrupper, och varje år introduceras tiotals nya livsmedelsprodukter från vår region i sortimentet. Vi gör inköp från aktörerna i vår region för totalt omkring 110 miljoner euro varje år”, säger Kim Biskop, verkställande direktör för Handelslaget KPO.

Österbottningarna gillar bullar

I det lokala sortimentet betonas till exempel olika typer av bullar. 70 procent av de bullar som säljs kommer från lokala producenter. Totalt sett är bullprodukternas andel av försäljningen inom KPO:s verksamhetsområde större än i övriga Finland, på vissa ställen till och med tre gånger så stor. ”Det finns många lokala bagerier i vår region, särskilt i det svenskspråkiga kustområdet. Vi samarbetar med omkring 30 bagerier som är verksamma i regionen. Till exempel är Vasabageriet Ilosen Leipomos kanelbullepåsar en av KPO:s mest sålda bullprodukter. Å andra sidan har vi till exempel Maxmo Hembageri, med Vörå som hemort, vars franska chokladtårta säljs i några tusental exemplar om året i några butiker”, säger Antti Paananen, market-branschdirektör inom Handelslaget KPO.

Grönsaker från närområdet

Även när det gäller frukt och grönsaker bedrivs omfattande samarbete med lokala producenter. ”Vi ligger i ett jordbruksområde och köper frukt och grönsaker direkt från över 50 producenter. Lokalproducerade grönsaker säljs såväl i enskilda butiker som i större omfattning i vårt butiksnätverk. Till exempel producerar Hauhtosen tila i Maringais morötter som är väldigt populära i Karlebyregionen, och Nevalanmäen marjatila i Haapavesi producerar jordgubbar som transporteras i stora volymer direkt från gården till Prisma i Ylivieska där de sommartid säljs i en shop-in-shop och vintertid som frysvara. Potatis från Veljekset Kuusisto i Himanka i sin tur finns tillgänglig direkt och i riksomfattande skala”, säger Paananen.

Lokala hantverksproducenter

När det gäller lokala produkter betonas ofta hantverksproduktion och äkthet. ”Vi köper till exempel honung för försäljning från ett tjugotal lokala aktörer. Verksamheten är ofta småskalig och kunderna förstår att uppskatta hantverket som ligger bakom den lokalproducerade honungen samt kvaliteten på den. Intressanta är också mikrobryggerierna i vår region. Det finns ungefär ett halvdussin och efterfrågan på deras specialölsorter har varit stor de senaste åren. Till exempel Keppo Bryggeri i Jeppo och Bock’s Corner Brewery i Vasa levererar produkter till cirka 20 butiker i regionen. Lokala hantverksproducenter som betonar äkta smaker och högklassiga råvaror finns också bland tillverkarna av mjölkprodukter i regionen. Åtgången på särskilt specialostar ökar avsevärt så här inför julen”, säger Paananen.

”Kunderna köper lokala producenters produkter för att få smakupplevelser och autenticitet. Vi vill göra vad vi kan för att tillgodose efterfrågan på lokala produkter och tillhandahålla en kanal för produkterna till konsumenternas matbord”, säger Biskop.

Mer information:
Verkställande direktör Kim Biskop
Branschdirektör Antti Paananen