Handelslaget KPO:s coronainfo


Vi har sammanställt ett informationspaket över coronavirus COVID-19 och om Handelslaget KPO:s åtgärder i anknytning till viruset. Här hittar du de nyaste uppgifterna om att handla och våra köpställen.

Vi har sammanställt ett informationspaket över coronavirus COVID-19 och om Handelslaget KPO:s åtgärder i anknytning till viruset. Här hittar du de nyaste uppgifterna om att handla och våra köpställen.

KPO:n koronainfosivut suomeksi

Listan uppdaterad 9.11.2021

Obs!

Följ med dina symtomen och sök dig till coronavirusprovtagning ifall du har besökt någon av följande ställen:
  • Prisma Karleby lö 30.10 kl. 12.45–13.15 och sö 31.10 kl. 11.30–15
  • ABC Heinolankaari Karleby må–lö 25–30.10 kl. 15.30–17
  • Automaa Karleby må 25.10 kl. 10–11.30
  • Rosso Karleby on 3.11 kl. 14–15

Handla i butik, hygien

  • På KPO:s restauranger iakttas effektiviserad hygien och man har vidtagit åtgärder som främjar kundernas och de anställdas säkerhet.
  • Kunderna har tillgång till handdesinfektion vid ingången i KPO:s marketbutiker. Läs mer.
  • Kundpinnarna har avskaffats i KPO:s Prisma-, S-market- och Sale- butiker och kvittomaskinen placeras vid möjlighet brevid betalautomaten så att endast kunden rör kvittot vid kassan. På så sätt minskas närkontakten och handlandet blir mer hygieniskt. Läs mer.
  • Dekaler som påminner om säkerhetsavstånd har tagits i bruk i alla KPO:s Prisma-, S-market- och Sale- butiker. Dekalerna som fästs på golvet påminner kunderna om vikten av att hålla rätt avstånd.
  • Vi bidrar till en smidigare vardag för riskgrupper genom att öppna för kontokundsrelationer. Tack vare faktureringskontot kan t.ex. en släkting eller en kommunanställd med fullmakt eller kontokort handla för kunden i riskgruppen i coronatider. Kontot kan öppnas vid närmaste Prisma, S-market eller Sale inom vårt verksamhetsområde.
  • Plexiglasskärmar för kassorna har installerats vid KPO:s marketbutiker. Skärmarna som installeras vid kassorna skyddar såväl personalen som kunderna.
  • Vi kommunicerar med kunderna om tryggt handlande i butik. Det är viktigt att komma ihåg att tvätta händerna och hosta rätt, komma inte till butiken om man är sjuk och hålla ett visst säkerhetsavstånd till andra kunder och personalen. Vi ger våra kunder anvisningar om tryggt handlande med olika metoder, bl.a. med anvisningar, meddelanden och infoskärmar i butiken samt på våra sidor i some. Se anvisningarna.
  • Om person som hör till riskgruppen måste gå och handla själv så rekommenderas att de handlar då det är minst kunder i butiken, t.ex. den första öppethållningstimmen på morgonen. Då är de lugnare i butiken, finns minimalt med smittobärare i luften och varorna i hyllan är nya.
  • Personalen vid KPO:s restauranger och  hotell hjälper till i marketenheterna. I och med coronaviruset har kundströmmarna i restauranger och hotell mattats av, och samtidigt har efterfrågan på livsmedel ökat kraftigt i matbutikerna. I den här exceptionella situationen kan Prisma-, S-market- och Saleenheterna sysselsätta personal från andra affärsområden med lossning av last, påfyllning av hyllor och kundbetjäning.
  • Även vid hotell och restauranger betonas vikten av säkerhet och hygien. De anställda får detaljerade instruktioner, och man säkrar genom övervakning att instruktionerna följs vid alla verksamhetsställen.
  • Effektiviserad rengöring av ytor och handhygien har införts på alla våra verksamhetsställen. God handhygien är ett viktigt sätt att förhindra smittspridning. Vi har gett både personalen och våra kunder anvisningar om handhygien och hostning/nysning. För tillfället rengörs de olika kritiska ytorna i butiken såsom kundvagnar, fruktvågar, snabbkassor och betalningsterminaler extra noggrant.
  • Tillgången på mat är säkrad på våra matbutiker – Prisma, S-market och Sale. S-gruppen och Handelslaget KPO gör allt i deras makt för att det ska finnas mat och bruksvaror på hyllorna. Hyllorna fylls kontinuerligt, och nya produkter beställs dagligen. Om någon produkt tar slut, finns det ofta en motsvarande produkt. Ställvis kan det förekomma smärre brister.

Avhämtning vid och leveranser från köpställena som tilläggstjänster

  • Matbutik på nätet fungerar för närvarande vid Prisma-varuhusen i Vasa, Karleby, Jakobstad och Ylivieska samt i S-market Haapajärvi, Haapavesi, Kalajoki, Kaustby, Malax, Nivala, Oulais, Gerby och Vasaesplanaden som en uthämtningsservice och hemtransport. Beställ maten på nätet på Foodie- / S-kaupat -appen eller foodie.fi / s-kaupat.fi.
  • S-market Kallestorgs matbutik på nätet har stängts och flyttats till Prisma Karleby.
  • Take Away betjänar normalt på alla KPO:s öppande restauranger. Dessutom kan man i Vasa beställa maten med hem eller hemtransporterad via Wolt eller Foodora.
  • ABC har grundat en avhämtningsparkering för mat. Man kan med ABC-mobil beställa mat för leverans till en parkeringsruta vid KPO:s ABC-trafikbutiker i Vasa, Oravais, Jakobstad, Karleby, Kalajoki och haapajärvi. Man kan beställa take away per telefon från ABC Ylivieska. Läs mer.
  • På KPO:s restauranger och ABC- trafikbutiker kan man beställa mat via matsvinnstjänsten ResQ Club. Via tjänsten kan man hämta portioner, som skulle gå till spillo, till ett förmånligare pris. Den används vid Rosso i Vasa och Amarillo samt vid ABC-trafikbutiker i Vasa, Oravais, Jakobstad, Karleby och Haapajärvi.
  • Bilaffärerna erbjuder service- och däcksbytestjänster inklusive avhämtning och återlämnande av bilen. Automaa verkar i Karleby och Vasa. Nystedt verkar i Karleby, Jakobstad och Ylivieska,  Maakunnan Auto i Seinäjoki och Kauhajoki. Läs mer: nystedt.fi och automaa.fi

Tilläggsuppgifter: