Antalet medlemmar i Handelslaget KPO har överstigit 130 000. Thomas Waxlax som i våras blev medlem på Prisma Liselund i Vasa är KPO:s 130 000:e ägarkund. I början av veckan belönades han med blommor och ett presentkort på 1 300 euro.

Antalet ägarkunder i KPO har ökat i jämn takt under de senaste åren. Sedan början av året har handelslaget fått närmare 4 500 nya medlemmar. För närvarande är cirka 73 procent av alla privathushåll inom KPO:s verksamhetsområde ägarkunder i KPO. År 2022 fick ägarkunderna i Handelslaget KPO totalt 25,7 miljoner euro i Bonus. Det utbetalda beloppet av Bonus, ränta på andelskapitalet, betalningssättsförmån och återbäring av överskott uppgick till sammanlagt 34,2 miljoner euro, i genomsnitt 265 euro per medlem.

”Vårt mål är att erbjuda våra trogna ägarkunder konkurrenskraftiga förmåner. Vårt omfattande nätverk av handelsplatser gör att tjänsterna finns nära kunderna, och kunderna får enkelt vad de behöver, alltid till ett förmånligt pris under våra butikers långa öppettider. Vi investerar kontinuerligt i att utveckla vårt nätverk av handelsplatser i de österbottniska landskapen” säger Kim Biskop, verkställande direktör för Handelslaget KPO.

Mer information:
Handelslaget KPO, Kim Biskop, verkställande direktör

I bilden: KPO:s kommunikations- och kundrelationchef Mikko Keskinen, KPO:s verkställande direktör Kim Biskop, Thomas Waxlax och prismadirektör Markku Aspfors.

Bild: Rami Louke

 

Renoveringen av Original Sokos Hotel Royal Vasa har gått planenligt och nu har hotellet nått taklagshöjd. Hotellbyggnaderna på båda sidorna av Hovrättsesplanaden renoveras i två faser. Renoveringen av tornbyggnaden börjar bli klar, och därefter inleds arbetena på andra sidan av Hovrättsesplanaden. Hela den omfattande renoveringen kommer att bli klar under 2025.

Genom renoveringen får Vasa centrum ett modernt och mångsidigt hotellkomplex med en energisk framtoning. Hotellet erbjuder ännu mer mångsidiga tjänster och lösningar med sina olika rumstyper för såväl arbets- som fritidsresenärer. Hotellrummen, restauranglokalerna, lobbyn och bastuavdelningen förnyas helt. Efter renoveringen kommer Original Sokos Hotel Royal att ha 260 rum och fyra restauranger.

Ett viktigt mål med hotellrenoveringen är att bygga landets mest energieffektiva hotell i Finlands energihuvudstad. Det här möjliggörs genom att införa jordvärme som primär uppvärmningsform, bygga ett betydande solkraftverk och ta till vara energi ur avloppsvatten. Hela hotellets energi- och husteknik förnyas fullständigt.

Det omfattande renoveringsprojektet sysselsätter ett stort antal personer inom olika branscher. Arbetet genomförs i huvudsak tillsammans med lokala aktörer, och sysselsättningseffekten i regionen är cirka 200 årsverken. Såvitt känt är Royal för närvarande den största byggarbetsplatsen i Österbotten. WestGroup Oy Ab från Vasa är huvudgenomförare av den första projektfasen, Ab Vasa Byggnadsreparation – Vaasan Rakennuskorjaus Oy ansvarar för renoveringen av hotellrummen och även husteknikentreprenörerna samt merparten av planerarna under ledning av Ab Polyplan Oy kommer från Vasaregionen.

”Jag måste säga att vi verkligen blev förvånade själva då det framkom att projektet är den största investeringen i turistinfrastruktur i Vasaregionen på tiotals år och skapar närmare ett femtiotal nya arbetstillfällen inom turist- och restaurangbranschen i Vasa”, säger Kim Biskop, verkställande direktör för Handelslaget KPO.

Mer information:
Handelslaget KPO
Kim Biskop, verkställande direktör
Mika Mikkola, fastighetsdirektör

Tre nya restauranger öppnas i tornbyggnaden i Original Sokos Hotel Royal i februari 2024: Trattoria Puistikko, kebabrestaurang Babista samt Restaurant Royal. De nya restaurangerna utgör en del av den omfattande omvandling hotellet kommer att genomgå under perioden 2023–2025.

”Hotel Royal omvandlas nu till ett mångsidigt, livfullt och överraskande upplevelsecenter där både resenärer och stadsbor ska trivas. Våra nya restauranger kommer att stödja vår identitet ypperligt och tillför något nytt till Vasas redan rika restaurangkultur, förklarar Riku Asukas, MaRa-branchdirektör hos Handelslaget KPO.

”Tillsammans med hotellets lounge utgör restaurangerna en levande mötesplats mitt i hjärtat av Vasa. Genom att kombinera samtliga utrymmen skapar vi på Hotel Royals evenemangsvåning en högklassig miljö för evenemang för upp till 1 000 personer”, berättar Max Hellqvist, hotelldirektör, Original Sokos Hotel Royal.

Det italienska kökets atmosfär och dofter

Atmosfären i Trattoria Puistikko, belägen invid Hovrättsesplanaden, är lockande och smakerna och atmosfären minnesvärda. ”Esplanadens grönskande och pulserande atmosfär, som är viktig för Vasa-borna, är precis rätt läge för en italienskinspirerad restaurang där man kan roa sig länge – i ett stort och glatt sällskap”, betonar Hellqvist.

Trattoria Puistikkos meny består av ett läckert urval av pastarätter, pizza, skickligt tillredda grillrätter, generösa risottoportioner och krispiga sallader. Köket fylls av doften av råvaror kända från det italienska köket – tomater, vitlök, salvia och olika ostar. Menyn kompletteras med ett högklassigt vinsortiment från den gamla kontinenten.

Restaurangen serverar också hela sällskap La Tavola Italiana, en middagsupplevelse som delas, och består av antipasti och olika huvudrätter. Trattoria Puistikko lämpar sig lika bra då man till exempel vill sticka sig in för ett glas vin och antipasti.

Babista anländer till Vasa – dags att ta kebaben på allvar!

S-gruppens nya restaurangkoncept Babista, som har fått utmärkt respons, skapar djärvt en ny typ av kebabkultur. Glöm snabbmat och pappersförpackningar, nu ges kebaben, med sin tusenåriga tradition, det värde den förtjänar.

Förutom förstklassiga kebab-rätter och ett noga utvalt urval av öl och viner lockar restaurangens vackra kärl och mysiga stämning dig att stanna i Babista längre än på de kebabställen du tidigare har besökt.

”Babistas interiör är verkligen färgstark och inbjudande. Genom att introducera den här typen av restaurangkoncept i hotellmiljön bjuder vi in stadsborna till ett hotell fyllt av energi och liv”, berättar hotelldirektör Max Hellqvist.

Hjärtat av restaurangen domineras av babistas med en passion för kebab, och som skapar rätter för alla sinnen. Förutom kebabkött av hög kvalitet serveras gästerna rikligt med färgglada grönsaker, färska örter och hemlagade såser. Kebabköttet finns som nötkötts-, kyckling- och vöner-varianter.

Restaurang Royal pulserar från tidig morgon till natt

Den färgglada och ljusa Restaurant Royal fungerar både som hotellets trivsamma frukostrestaurang och husets mångsidiga beställningsrestaurang. När solen går upp serveras en energigivande frukost, under dagen är det möteslunchernas tur. På kvällarna dukar Restaurant Royal upp till härliga middagar och avslappnade kvällar i enlighet med husets långa kulinariska tradition.

Loungen framför Restaurant Royal är husets dynamiska hjärta dygnet runt, inrett med soff- och bordsgrupper. En plats där kollegor samlas, där man tar en drink inför kvällen, träffar bekanta, avnjuter en bit mat eller jobbar på distans. De stora fönstren mot staden låter gästen både se och synas.
De nya rummen i tornbyggnaden i Original Sokos Hotel Royal, bastuavdelningen Huippu samt restaurang- och evenemangslokalerna kan nu bokas och står till gästernas förfogande från och med den 26.2.2024.

Mer information:

Max Hellqvist, hotelldirektör, Original Sokos Hotel Royal, Vasa, tfn 040 529 3686, max.hellqvist@sok.fi

Riku Asukas, branschdirektör, Handelslaget KPO, tfn 050 388 3488, riku.asukas@sok.fi

Original Sokos Hotel Royal, som står inför en omvandling under 2023–2025, är ett soligt och livfullt hotell i hjärtat av Vasa.
Utgångspunkten för uppdateringen av hotellet är att skapa ett av landets mest energieffektiva hotell, i den nordiska energihuvudstaden, vilket bland annat kommer att möjliggöras av geoenergi, egen solenergi och moderna tekniska lösningar.
När projektet är klart år 2025 kommer hotellet att ha över 260 rum, fyra restauranger, en evenemangsvåning och en bastuavdelning högst upp med utsikt över Vasa och takpool. En del av hotellet kommer att vara öppet under hela projektet.

https://www.sokoshotels.fi/sv/vasa/original-sokos-hotel-royal-vaasa

 

 

I januari–juni 2023 ökade Handelslaget KPO:s momsbelagda försäljning betydligt jämfört med året innan och uppgick till 534,8 miljoner euro (i fjol 498,2). Det operativa resultatet förbättrades något och uppgick till 11,3 miljoner euro (i fjol 9,8). De största försäljningsökningarna noterades inom dagligvaruhandeln samt övernattnings- och restaurangverksamheten KPO var återigen denna sommar en av de största arbetsgivarna för ungdomar i Finland med sina 1 200 sommaranställda.

De globala kriserna, inflationen och de stigande räntorna hade märkbar inverkan på alla KPO:s branscher

Dagligvaruhandeln stod för cirka 59 procent av KPO:s försäljning under första halvåret. Den starka tillväxten i försäljningen som setts under de senaste åren fortsatte även i år, med en tillväxt på 13,1 procent i dagligvaruhandeln. Tillväxten har delvis berott på öppnandet av nya Prisma Liselund i Vasa och inflationen, men KPO:s marknadsandel tros också ha ökat under början av året. Inom bränslehandeln minskade försäljningen med 9,1 procent, främst på grund av de sjunkande bränslepriserna. ”Kunderna har överfört sina inköp till förmånligare butiker och produktalternativ. Tack vare vår förmånliga prisnivå har vår försäljning ökat i alla våra dagligvarukedjor”, berättar Kim Biskop, verkställande direktör för Handelslaget KPO.

Inom övernattnings- och restaurangverksamheten ökade försäljningen med hela 56,0 procent. Tillväxten påverkades i hög grad av överföringen av Original Sokos Hotel Royals verksamhet i Vasa till KPO vid årsskiftet. Genast i början av året påbörjade KPO omfattande renoveringsarbeten på hotellets nyare tornsektion. Planen är att tornsektionen ska öppnas helt renoverad i början av 2024, varefter renoveringen fortsätter på Central. Restauranghandeln har också gått mycket bra på de övriga verksamhetsställena under början av året, och evenemang som organiserats av KPO, såsom Sun Pampas i Ylivieska och Mustakari Memories i Karleby, uppnådde sina mål.

Inom bilhandeln ökade försäljningen med 1,3 procent. Handeln med nya bilar bromsas av det ekonomiska läget och de stigande räntorna, men försäljningen av begagnade bilar och service har legat minst på föregående års nivå. I den bruksvaruhandel som bedrivs genom butikerna Prisma, Prisma Rauta och Sokos Emotion uppgick tillväxten till 6,2 procent.

”Årets början har återigen varit speciell på grund av effekterna av globala kriser. Till exempel påverkar inflationen och den betydande räntehöjningen nu alla finländares vardag. I linje med vårt uppdrag har vi inom KPO:s branscher kunnat erbjuda prisvärda och högklassiga produkter, tjänster och lösningar för denna situation, vilket återspeglas positivt i försäljningssiffrorna. Jag är särskilt nöjd med den framgångsrika starten för Prisma Liselund i Vasa och uppsvinget för övernattnings- och restaurangverksamheten efter de tunga coronaåren”, säger Biskop. ”Jag är också glad över att vi har fått ett bra tillskott till övernattnings- och restaurangtjänsterna i Vasa i och med Original Sokos Hotel Royal. Hotellrenoveringen är en av de största investeringarna i KPO:s historia, och när den är klar kommer KPO:s hotell- och restaurangutbud i Vasa att stiga till en helt ny nivå tillsammans med Vaakuna och våra andra restauranger”, tillägger Biskop. ”Man kanske inte kommer att tänka på det, men den fullständiga renoveringen av Original Sokos Hotel Royal är också den största investeringen i turistinfrastrukturen i Vasaregionen på årtionden och den skapar nära femtio nya arbetstillfällen”, säger Biskop.

Betydande satsningar för att förbättra tjänster, energieffektivitet och ungdomssysselsättning

I början av 2023 investerade Handelslaget KPO totalt 25,6 miljoner euro i utvecklingen av sitt servicenätverk i de österbottniska landskapen. Hotellrenoveringen i Vasa är årets största investering och dessutom har byggandet av en ny S-market påbörjats i Sundom i Vasa. Renoveringen av Prisma Hemstrand i Vasa har påbörjats inomhus, och arbetet kommer att fortsätta utomhus under hösten. Dessutom slutförs en omfattande renovering av Sale-butikerna. Investeringarna i energieffektivitet fortsätter också i hela nätverket. Under 2023 får tio butiker bland annat solpaneler.

”Våra investeringar i de österbottniska landskapen och miljövänliga energilösningar är återigen betydande. Utöver pågående projekt bereds flera andra betydande investeringar i vårt nätverk, varav några kommer att påbörjas före årsskiftet. Jag är dock särskilt glad över att vi återigen kunde erbjuda sommarjobb till mer än 1 200 ungdomar i vår region. Med den siffran är vi igen en av de största arbetsgivarna för ungdomar i Finland”, säger Biskop.

Utsikter för resten av året

Det allmänna ekonomiska läget och de globala kriserna gör det vanskligt att ställa en prognos för resten av året när det gäller KPO:s affärsverksamhet. ”Den allmänna osäkerheten kommer sannolikt att påverka konsumentbeteendet även under hösten, även om positiva signaler redan har kommit, bland annat vad gäller inflationen och att räntorna inte längre stiger. De ekonomiska utsikterna i KPO:s verksamhetsområde är bättre än genomsnittet och mina förväntningar inför hösten är försiktigt positiva”, säger Biskop. Försäljningen och resultatet för helåret förväntas växa något jämfört med föregående år.

Mer information: Kim Biskop

Handelslaget KPO har uppdaterat butiksimagen för Sale Hakatori i enlighet med det nya Sale-konceptet, och butiken fick ett fräscht och modern utseende. Färgerna ändrades både ute och inne.

Butikens hela inredning förnyades och sortimentet uppdaterades för att bättre svara på kundbehoven i området. I synnerhet utökades urvalet av snabb mat och även kalla drycker fick mer utrymme. I samband med förnyelsen byttes kyl- och frysutrustningen och kylrummen ut mot nya energieffektiva anordningar som tar mindre plats och där produkter kan presenteras bättre. Väggarna målades och lokalerna anpassades för att göra butiken mer öppen och ljus.

Det är enklare än tidigare att handla i butiken, eftersom det finns mer rörelseutrymme och tydliga skyltar. En ny service på frukt- och grönsaksavdelningen är en juicemaskin som kan användas för att pressa apelsinjuice och en ny flaskreturautomat för kunder finns vid ingången.

”Vi har kommit långt med butiksförnyelserna på KPO. Förnyelsen av Sale-butikerna startade i fjol och kommer att slutföras i år. Sale-butikernas nya butikskoncept är fräscht och beaktar den moderna kundens behov, berättar Jarmo Palola, Handelslaget KPO:s kedjedirektör för S-market och Sale.

Mer information:
Jarmo Palola, kedjedirektör för S-market och Sale

Handelslaget KPO öppnar ett Sokos-varuhus i Köpcentrum Rewell i Vasa i H&M:s nuvarande lokaler. Varuhusbygget inleds i början av 2024 och varuhuset öppnar våren 2024.

”Sedan vi meddelade om att Sokos återvänder till Vasa centrum har det spekulerats i var exakt varuhuset kommer att ligga. Vi har glädjen att meddela att Sokos återvänder till rötterna. Varuhuset öppnar med andra ord på exakt samma plats där det en gång låg”, säger Kim Biskop, verkställande direktör för KPO.

I Rewell finns redan en Emotion-butik och i och med att Sokos öppnar kommer butikens tjänster att bli en del av Sokos-varuhuset, och samtidigt utökas försäljningen och sortimentet av kosmetikaprodukter. Personalen på Emotion Rewell övergår i Sokos tjänst och rekryteringen av nya medarbetare inleds under slutet av året.

Sokos är en varuhuskedja som i hela 71 års tid har erbjudit finländska konsumenter ett brett sortiment av produkter och tjänster inom skönhet, mode och heminredning. Sokos fokuserar på välkända varumärken samt på personlig och sakkunnig service. Den i år förnyade webbutiken sokos.fi är öppen 24/7.

Mer information:
Kim Biskop, verkställande direktör
Antti Paananen, branschdirektör, markethandel
Matti Laukka, ekonomidirektör, fastighetsverksamhet

Handelslaget KPO har under de senaste åren gjort stora investeringar i förnybar energi. Som en stor aktör är det viktigt för KPO att elen produceras på ett hållbart sätt och att dess pris är konkurrenskraftigt. På KPO:s verksamhetsställen produceras för närvarande el med nästan 4 000 solpaneler i de österbottniska landskapen, och under innevarande år fördubblas deras antal till cirka 8 000 paneler.

I år är målet att installera solpaneler på tio nya verksamhetsställen, varefter KPO kommer att ha solkraftverk i sammanlagt 21 fastigheter. Till investeringarna hör Original Sokos Hotel Royal Vasa som genomgår en totalrenovering, Prisma i Karleby samt flera S-marketar och Sale-enheter. Förra året producerade KPO:s solkraftverk totalt 900 MWh energi, och under innevarande år ökar produktionen till cirka 3 000 MWh. Detta motsvarar elförbrukningen för nästan 200 eluppvärmda egnahemshus per år.

”Vanligen producerar solkraftverken nästan en femtedel av den el som förbrukas vid verksamhetsstället. Produktionen är effektivast under sommartid och panelerna kan tillfälligt producera all el butiken behöver. När mängden solel fördubblas i år, kommer den att stå för nästan fem procent av hela Handelslaget KPO:s elförbrukning. Det bästa exemplet på framgång är solkraftverket vid Prisma Liselund, som producerar mer el per år än kylanläggningarna förbrukar”, säger Mika Mikkola, fastighetsdirektör vid KPO.
”År 2022 bestod hela elförbrukningen av utsläppsfri el. Andelen vindkraft som producerades av S-Voima och dotterbolaget Gigawatti Oy täckte redan över 80% av KPO:s totala behov av elenergi år 2022. Byggandet av solenergisystem framskrider och därmed kommer förnybar energi att produceras i större utsträckning även lokalt. Målet är att vår verksamhet ska vara koldioxidnegativ år 2025”, fortsätter Mikkola.

”För oss inom Handelslaget KPO är miljöansvar och energieffektivitet viktiga värden. Vårt mål är att öka mängden grön energi, och för de närmaste åren har vi planerat ett tiotal solkraftverk. Genom att investera i ren, förnybar energi minskar vi våra utsläpp på ett hållbart sätt. Dessutom investerar vi i energieffektivitet, bland annat genom att förnya kylanläggningar, optimera belysningen och utnyttja spillvärme. Vi ägnar oss inte åt grönmålning utan våra åtgärder är både ekonomiskt och miljömässigt hållbara”, säger Kim Biskop, verkställande direktör för Handelslaget KPO.
Mer information

Kim Biskop, verkställande direktör
Mika Mikkola, fastighetsdirektör

I bilden: Prisma Karleby

Bild: Aki Paavola

Handelslaget KPO ordnar en gratis Kesärieha-turné för familjer. Evenemanget bjuder på hoppborgar, trevliga aktiviteter tillsammans med Apsi och Onni, små tilltugg och möjlighet att röra sig fritt.

Handelslaget KPO:s och Mellersta Österbottens Idrott rf:s gemensamma oro över att barn rör mindre på sig gav upphov till ett koncept om motion för barn vars mål, utöver att få barn och unga att röra på sig, är att hitta kanaler för dem att engagera sig i idrottsföreningars verksamhet. I framtiden kommer turnén att utvidgas så att den utöver Mellersta Österbotten även omfattar andra delar av KPO:s verksamhetsområde. KPO:s verksamhetsställen på de orter som är med i Kesärieha-turnén har en fin chans att nå barnfamiljerna i sitt område genom att bjuda dem med för att röra sig tillsammans.

”Verksamhetsområdets välfärd är viktig för KPO och att barn inte rör på sig är ett problem även här. KPO vill erbjuda möjligheter till motion med låg tröskel för alla, därför ordnar vi dessa öppna och avgiftsfria evenemang. Vi vill ordna Kesärieha-evenemang också på mindre orter. Evenemangen är en fortsättning på KPO Ice Skating-evenemang som ordnas på vintern och som i vintras fick cirka 4 000 barn på tiotals orter att röra på sig”, berättar Kim Biskop, verkställande direktör för Handelslaget KPO.

”Problemet med stillasittande är känt och erkänt i stor utsträckning och under senaste tid har många diskussioner förts kring frågan. Åtminstone än så länge hänför sig tillvägagångsätten för att åtgärda problemet för mycket till identifiering och diskussioner. Jag är mycket glad och stolt över att KPO med ärmarna uppkavlade vill delta i ansvarsfull verksamhet med konkreta åtgärder och långsiktigt bära ansvaret för människors välbefinnande inom sitt verksamhetsområde. Positiva motionsupplevelser i barndomen skapar en grund för en framtida aktiv livsstil. Lokala evenemang för välmående främjar en stark gemenskap kring motionsaktiviteter”, säger Kalle Lassila, regionchef för Mellersta Österbottens Idrott.

Mer information om orter och tidsplaner för Kesärieha-turnén: KPO:n kesärieha – Osuuskauppa KPO

Mer information:
Kim Biskop, verkställande direktör för Handelslaget KPO
Kalle Lassila, regionchef för Mellersta Österbottens Idrott

Selma Pihlaja från Vasa, Charlotta Sandkulla från Nedervetil, Miika Nurmi från Vasa och Jesper Kotajärvi från Karleby mottog i år Handelslaget KPO:s Ungt löfte-stipender. KPO:s stipendium Ungt löfte är avsett för en person under 25 år eller en grupp som siktar på internationell toppnivå och är hemma från eller bor i KPO:s verksamhetsområde. Stipendiet kan sökas av någon som utövar idrott, vetenskap eller konst och som har tydliga mål och ambitioner med sitt utövande. Det sammanlagda stipendiebeloppet var i år 3 200 euro.

”I år fick vi rekordmånga ansökningar och nivån var totalt sett mycket hög. Vi gläder oss över antalet ansökningar, trots att det gjorde valet svårt. Många unga löften blev opremierade i år och vi önskar att de ansöker om stipendiet på nytt under de närmaste åren”, berättar verkställande direktör för Handelslaget KPO Kim Biskop.

Selma Pihlaja är en 16-årig brottare. Hon representerar som bäst idrottssällskapet Vaasan Voima-Veikot. Selma strävar efter att en dag vinna olympiskt guld. Selma har vunnit flera finska mästerskap för unga och Nordiska mästerskapet för unga år 2022.

Charlotta Sandkulla är en 19-årig släggkastare. I fjol valdes hon till de ungas världsmästerskap i Colombia och hon har också vunnit flera finska mästerskap. Charlottas mål är att delta i sommarolympiaden i Los Angeles år 2028.

Jesper Kotajärvi är en 15-årig ishockeyspelare från Karleby. Han har sedan 11-åring spelat i högre åldersklasser än sin egen. I fjol valdes han till bästa spelare på Pohjola-lägret och blev även vald till U16-landslaget. Inkommande säsong kommer han att övergå till att spela i Tappara.

Miika Nurmi är en 24-årig cykelorienterare som för tillfället studerar och tränar i Göteborg. Han har haft stor framgång både i hemlandet och i internationella tävlingar. Bland annat har han kommit på femte plats i VM.

Anvisningar för att söka stipendium: https://osuuskauppakpo.fi/sv/ungt-lofte/

Mer information: Kim Biskop

I bilden:  Charlotta Sandkulla, Selma Pihlaja och Miika Nurmi

Bild: Roni Lamberg


Handelslaget KPO har sysselsatt i genomsnitt cirka 1 200 unga personer de senaste åren. I sommar kan handelslaget erbjuda sommarjobb till minst lika många ungdomar, varav ungefär hälften är sommarpraktikanter i högstadie- och gymnasieåldern inom ramen för programmet ”Bekanta dig med arbetslivet och förtjäna”. Merparten av sommarjobbarna arbetar med kundservice, till exempel som försäljare, servitörer eller trafikbutiksmedarbetare. Bland sommarjobbarna finns det många unga som får sin första kontakt med arbetslivet.

Samtliga verksamhetsställen inom KPO sysselsätter sommarjobbare och sommarpraktikanter. De största enheterna har över 70 sommarjobbare, varav cirka 30 är yngre sommarpraktikanter. Och i en typisk S-market-butik är motsvarande siffror 10–20 sommarjobbare, varav knappt hälften sommarpraktikanter.

”KPO har från år till år varit en av de största arbetsgivarna för unga – inte bara regionalt utan i hela Finland. För oss är det viktigt att erbjuda sommarjobb åt unga i vår region, till och med åt fler än vi egentligen behöver, och att satsa på särskilt de första sommarjobbserfarenheterna, så att de unga ska trivas i servicebranschen och komma tillbaka som arbetstagare i framtiden”, säger Kim Biskop, verkställande direktör för Handelslaget KPO.

Handelslaget KPO stöder också varje år studerande som har utmärkt sig särskilt. Under 2023 delas stipendier ut till ett totalt belopp på cirka 10 000 euro. Stipendierna delas i huvudsak ut via läroanstalter inom KPO:s verksamhetsområde, i högstadieskolor och gymnasier samt läroanstalter inom handels- och servicebranschen.

Handelslaget KPO är ett av de största regionhandelslagen i Finland. KPO har verksamhet inom Karleby, Vasa, Jakobstads och Ylivieska ekonomiska region och driver förutom markethandel även bränslehandel, resebransch- och bespisningsverksamhet samt bilhandel. I slutet av 2022 sysselsatte KPO närmare 2 100 personer inom handels- och servicebranschen.

Mer information:
Kim Biskop, verkställande direktör
Leif Lindberg, personaldirektör