Handelslaget KPO:s Kesärieha-turné som i somras fick enorm popularitet startar igen. Ifjol rörde Kesärieha-turnén nästan 3 000 barn och i år ordnas turnén hälften så stor.

Den avgiftsfria Kesärieha-turnén är avsedd för familjer. Evenemanget bjuder på hoppborgar, trevliga aktiviteter tillsammans med Apsi och Onni, små tilltugg och möjlighet att röra sig fritt.

Handelslaget KPO:s och Mellersta Österbottens Idrott rf:s gemensamma oro över att barn rör mindre på sig gav upphov till ett koncept om motion för barn vars mål, utöver att få barn och unga att röra på sig, är att hitta kanaler för dem att engagera sig i idrottsföreningars verksamhet. KPO:s verksamhetsställen på de orter som är med i Kesärieha-turnén har en fin chans att nå barnfamiljerna i sitt område genom att bjuda dem med för att röra sig tillsammans.

”Verksamhetsområdets välfärd är viktig för KPO och att barn inte rör på sig är ett problem även här. KPO vill erbjuda möjligheter till motion med låg tröskel för alla, och därför ordnar vi dessa öppna och avgiftsfria evenemang. I somras överraskade Kesärieha-turnén med sin popularitet. Som bäst besöktes ett evenemang av cirka 800 barn. ”Det finns ett klart behov för ett sådant evenemang, och därför ordnar vi i år evenemang på hela 15 orter”, berättar Kim Biskop, verkställande direktör för Handelslaget KPO.

”Vi är tacksamma för och stolta över att KPO har velat inkludera även konkreta åtgärder för att väcka intresse för att röra sig i sitt tema för regionalt samhällsansvar. Detta om något är starkt regionalt framtidsarbete. Tillsammans vill vi erbjuda en stimulerande och uppmuntrande miljö där barnen tillsammans med föräldrar får prova olika motionslekredskap och vi hoppas att man återfår entusiasmen och får nya idéer även för motionslekar på fritiden”, säger Kalle Lassila, regionchef för Mellersta Österbottens Idrott.

Mer information om orter och tidsplaner för Kesärieha-turnén: KPO:n kesärieha – Osuuskauppa KPO

Mer information:
Kim Biskop, verkställande direktör för Handelslaget KPO
Kalle Lassila, regionchef för Mellersta Österbottens Idrott

Under våren har Prisma Karleby genomgått en omfattande renovering och nu är den klar. Dagligvaruavdelningen har gjorts tydligare genom omorganiseringar och bruksvaruavdelningarna har fått nya, effektfulla produktpresentationer.

Butiken har fått ett nytt utseende enligt det nya Prisma-konceptet. Inredningen har förnyats och butiken har fått nya fräscha och moderna färger. Huvudgångarna har gjorts bredare vilket gör butiksbesöken smidigare, och avdelningarna har uppdaterats så att de utgör tydligare helheter. Dagligvaruavdelningen har fått mer utrymme och sortimentet har kunnat utökas. På frukt- och grönsaksavdelningen har Itsudemos sushidisk flyttats och den finns nu i anslutning till Mattorget. Informationsdisken har förnyats enligt det nya konceptet och S-Bankens kundtjänstställe har fått nya, moderna lokaler. Samtliga kassabord har bytts ut till nya och i vissa kassor finns nu justerbara, ergonomiska elektriska bord. Huvudkorridoren har fått ett nytt, modernt utseende. Samtliga kundvagnar i butiken har förnyats. De nya vagnarna rullar lätt och du kan välja en mindre eller större vagn beroende på hur mycket du ska shoppa.

Butikens digitala skärmar har förnyats och på hyllgavlarna finns numera skärmar som vägleder kunderna och underlättar shoppingen. Dessutom har hela butiken fått elektroniska prisetiketter, som gör prissättningen tydligare och även underlättar butiksmedarbetarnas arbete avsevärt. Avhämtningsstället för webbutiken för bruksvaror finns i huvudkorridoren, där kunderna kan hämta produkter beställda på Prisma.fi inom två timmar från beställning.

Vid renoveringen uppgraderades tekniken på Prisma med miljövänliga och energieffektiva lösningar och anläggningar. Energieffektiviteten har förbättrats bland annat genom att förnya alla kylmöbler. Prisma har fått en ny C02-kylanläggning och kylmöbler med dörrar samt ett effektivt värmeåtervinningssystem som gör det möjligt att dra nytta av kylsystemets kondensenergi för uppvärmning av byggnaden. Även den övriga hustekniken moderniseras. I fjol installerades solpaneler på Prismas tak, och vid soligt väder producerar dessa en stor del av den energi som butiken förbrukar.

På västra sidan av Prisma har nyligen en ABC-laddstation öppnat med 8 Type2-laddstationer för elbilar. I höst kompletteras ABC-lataus med en ABC-laddstation som erbjuder högeffektsladdning och denna öppnas i anslutning till ABC-automatstationen.

”Den föregående omfattande renoveringen av Prisma Karleby blev klar 2013. Renoveringen som precis har blivit klar är en genomgripande ansiktslyftning för Prisma. De förnyade, eleganta avdelningarna erbjuder helt nya upplevelser, till exempel är alla barnprodukter samlade på ett och samma område. Tack till våra kunder för visat tålamod under renoveringen!” säger Prismadirektör Veli-Matti Haarala.

Mer information:
Veli-Matti Haarala, Prismadirektör

Handelslaget KPO har skaffat ytterligare tiotals defibrillatorer, eller hjärtstartare, till KPO:s matbutiker, trafikstationer, restauranger och bilaffärer runt om i landskapen i Österbotten. Framöver finns det även en hjärtstartare för akuta sjukdomsfall i samtliga fastigheter där KPO har affärsverksamhet. Det kommer att finnas hjärtstartare i totalt 88 olika fastigheter där KPO har verksamhet, när även de sista leveranserna kommer de närmaste veckorna.

En hjärtstartare är en bärbar apparat som kan återställa hjärtats normala rytm genom att leverera en strömstöt mot hjärtat. Hjärtstartare är enkla att använda, eftersom apparaten känner av eventuella rytmstörningar hos patienten och ger instruktioner om hur första hjälpen ska ges. På Handelslaget KPO:s verksamhetsställen har hjärtstartarna placerats centralt, till exempel vid kassorna eller i entrén, där de är lättillgängliga om en nödsituation uppstår.

”Med hjälp av de nya apparaterna förbättrar vi säkerheten för både kunder och personal ytterligare. Hjärtstartarna kan användas av vem som helst vid behov, och apparaterna kan eventuellt rädda liv. Vi har stora kundvolymer och många av våra verksamhetsställen ligger utanför tätorterna, där det kan ta tid att få hjälp”, säger Kim Biskop, verkställande direktör för Handelslaget KPO.

KPO:s personal utbildas regelbundet vid Säkerhetspass-utbildningar som anordnas i samarbete med FRK. I utbildningsdelen ”livräddande första hjälpen” ingår utbildning i användning av hjärtstartare. Målet för detta år är att 62 procent av personalen inom KPO-koncernen ska ha gällande behörighet för livräddande första hjälpen. I Säkerhetspass-utbildningen ingår utöver livräddande första hjälpen även utbildning i risksituationer och brandsäkerhet.

”För närvarande har över 1 000 anställda inom KPO genomgått Säkerhetspass-utbildningen. Genom utbildningar vill vi säkerställa att personalen har tillräckligt mångsidiga kunskaper i första hjälpen. Genom utbildning och förberedelser i förväg kan och vågar människor med större sannolikhet ingripa i faktiska situationer. På våra verksamhetsställen inträffar ett fåtal situationer varje år där kunskaper i första hjälpen behövs”, säger Biskop.

Mer information:
Kim Biskop, verkställande direktör

 

Handelslaget KPO fick cirka 4 000 sommarjobbsansökningar. KPO har redan i flera år sysselsatt i genomsnitt 1 200 unga. I sommar anställer handelslaget minst lika många sommarjobbare, varav ungefär hälften är sommarpraktikanter i högstadie- och gymnasieåldern inom ramen för programmet ”Bekanta dig med arbetslivet och förtjäna”. Merparten av sommarjobbarna arbetar med kundservice, till exempel som försäljare, servitörer eller trafikbutiksmedarbetare på olika håll i verksamhetsområdet. Bland sommarjobbarna finns det många unga som får sin första kontakt med arbetslivet.

”Sommarjobbarna är viktiga för att vår sommar ska lyckas. Sommarjobbet i handelslaget är det första jobbet för många unga, och därför försöker vi satsa extra mycket på introduktion i arbetet och en positiv arbetserfarenhet. Vi hoppas att en positiv erfarenhet av sommarjobbet ska öka intresset för att arbeta i servicebranschen även i framtiden”, säger Kim Biskop, verkställande direktör för Handelslaget KPO.

”KPO deltar i kampanjen Ansvarsfullt sommarjobb även detta år. Ansvarsfullt sommarjobb är den största utredningen som kartlägger sommarjobbserfarenheter i Finland. Vi på KPO vill hela tiden förbättra sommarjobbserfarenheterna och erbjuda sommarjobbarna ett gott mottagande i arbetslivet. Genom kampanjen Ansvarsfullt sommarjobb får vi värdefull information av de unga om hur vi har lyckats med bland annat rekryteringen och introduktionen”, säger Leif Lindberg, personaldirektör.

KPO har medverkat i Företagsbyn Österbottens verksamhet sedan starten 2013. I Företagsbyn i Vasa medverkar butikerna Prisma och Emotion där elever får jobba. Företagsbyn erbjuder unga en värdefull möjlighet att pröva på arbetslivet i en trygg miljö och under handledning, och de förbereds inför framtida utmaningar och möjligheter.

Handelslaget KPO stöder också varje år studerande som har utmärkt sig särskilt. Under 2024 delas stipendier ut till ett totalt belopp på cirka 10 000 euro. Stipendierna delas i huvudsak ut via läroanstalter inom KPO:s verksamhetsområde, i högstadieskolor och gymnasier samt läroanstalter inom handels- och servicebranschen.

Handelslaget KPO är ett av de största regionhandelslagen i Finland med en försäljning på över 1,1 miljard euro. KPO har verksamhet inom Karleby, Vasa, Jakobstads och Ylivieska ekonomiska region och driver förutom markethandel även bränslehandel, resebransch- och bespisningsverksamhet samt bilhandel. KPO sysselsätter över 2 200 personer inom handels- och servicebranschen.

Mer information:
Kim Biskop verkställande direktör
Leif Lindberg, personaldirektör

Aino Kankaanpää och Juho Alasaari från Laihela, Alexander Ståhlberg från Oravais samt Felicia Backström, Fia Stenman och Elli Niemi från Vasa är årets mottagare av Handelslaget KPO:s stipendium Ungt löfte. KPO:s stipendium Ungt löfte är avsett för en person under 25 år eller en grupp som siktar på internationell toppnivå och är hemma från eller bor i KPO:s verksamhetsområde. Stipendiet kan sökas av någon som utövar idrott, vetenskap eller konst och som har tydliga mål och ambitioner med sitt utövande. Det sammanlagda stipendiebeloppet var i år cirka 5 000 euro.

”I år fick vi rekordmånga ansökningar och nivån var i det stora hela så hög som aldrig förr. Vi gläder oss över antalet ansökningar, trots att det gjorde valet ännu svårare än tidigare. Många unga löften blev utan stipendium i år och vi hoppas att de ansöker om stipendiet på nytt under de närmaste åren”, säger Handelslaget KPO:s verkställande direktör Kim Biskop.

Aino Kankaanpää är en 18-årig cykelorienterare. Han har haft stor framgång både i hemlandet och i internationella tävlingar. Han har bland annat vunnit guld i VM-tävlingar.

Felicia Backström är en 24-årig cheerleader från Vasa. Hon har redan vunnit tre VM-guld, ett VM-silver och ett VM-brons. Hon siktar på att vinna ett fjärde VM-guld.

Fia Stenman är en 18-årig tävlingssimmare. Hon är flerfaldig finsk mästare och ingår i de ungas landslag. I sommar representerar hon Finland i EM-tävlingarna i Litauen. Hennes långsiktiga mål är att delta i de olympiska spelen 2028.

Elli Niemi är en 20-årig cheerleader. Hon har tävlat på FM-nivå redan i tio år och på VM-nivå i fyra år. Hon ingår i landslaget och har varit med och vunnit VM-guld två gånger. För den här säsongen valdes hon till kapten i sitt klubblag.

Alexander Ståhlberg är en 22-årig skidåkare. Han har redan vunnit flera finska mästerskap för unga, tre VM-medaljer och två silver i nordiska mästerskapen. Han har höga målsättningar.

Juho Alasaari är en 21-årig stavhoppare. Förra året var framgångsrikt för Juho – han vann både EM-guld och FM-guld. Målet för den här säsongen är bland annat en finalplats i de olympiska spelen i Paris.

Anvisningar för att söka stipendium och tidigare mottagare finns på https://osuuskauppakpo.fi/nuori-lupaus/

Mer information: Kim Biskop, verkställande direktör

Handelslaget KPO har inlett byggarbetena i den andra fasen av renoveringen av Original Sokos Hotel Royal Vasa. I den andra fasen genomförs en parkeringsanläggning, över 120 helt förnyade hotellrum, hyreslokaler och den förnyade restaurangen O’Malley’s.

Hela projektet inkluderar bland annat omfattande rivningsarbeten, en fullständig ytrenovering, en grundläggande modernisering av hustekniken och bygge av en parkeringsanläggning med plats för 172 bilar. Av dessa kommer 131 parkeringsplatser att finnas under jord i två våningar, och ovan jord 41 platser, varav 16 ABC-laddplatser.

Liksom i den första fasen av hotellrenoveringen förnyas energitekniken fullständigt även i den andra fasen. Målet är att Royal ska vara landets mest energieffektiva Sokos Hotell. Det nuvarande uppvärmningssystemet ersätts med bergvärme, och borrbrunnarna placeras under parkeringsanläggningen. Hotellet kommer även att få ett system för återvinning av energi från avloppsvatten och ett mycket avanceras fastighetsautomationssystem.

”Ur KPO-koncernens perspektiv kan hotellprojektet med tanke på anskaffningen av fastigheten, saneringen, parkeringsanläggningen och energiinvesteringarna till storleksklassen mycket väl jämföras med Prisma Liselund, som är KPO:s största investering genom tiderna. Vasa ekonomiska region är KPO:s största marknad och enbart under de senaste få åren har vi investerat närmare 150 miljoner euro i Vasaregionen”, säger vd:n Kim Biskop.

Arbetskraft och kompetens från Vasaregionen

Det omfattande renoveringsprojektet sysselsätter ett stort antal personer inom olika branscher. Renoveringen av Original Sokos Hotel Royal Vasa kommer i huvudsak att genomföras tillsammans med lokala aktörer, och dess sysselsättningseffekt i regionen var 100 årsverken i den första fasen av renoveringen och kommer att vara nästan densamma i den andra fasen. Huvudgenomförare av projektet är WestGroup Oy Ab från Vasa, och Ab Vasa Byggnadsreparation – Vaasan Rakennuskorjaus Oy ansvarar för hotellrummen. Även husteknikentreprenörerna kommer från Vasaregionen.

”Majoriteten av planerarna och de hustekniska byggarna samt övervakningsresurserna inom projektet kommer från Vasaregionen. Huvudplanerarnas kontor, med undantag av inredningsdesign och brandteknisk planering, finns inom en radie av 500 meter från hotellet. Vår utgångspunkt är alltid att anlita lokala aktörer om det bara är möjligt”, säger Mika Mikkola, fastighetsdirektör inom KPO.

”Samarbetet redan i första fasen fungerade fantastiskt bra i hela kedjan och alla drog åt samma håll. Det känns bra och inspirerande att fortsätta med samma kompetenta personer även på andra sidan gatan. Vi kör igång med full fart även denna gång, och grundläggningsarbetena för parkeringsanläggningen har redan börjat”, säger Toni Uusi-Pohjola, vd för WestGroup.

Mer information:
Handelslaget KPO, verkställande direktör Kim Biskop 040 577 0821
Handelslaget KPO, fastighetsdirektör Mika Mikkola 0400 572 412, mika.mikkola@sok.fi
WestGroup Oy Ab, verkställande direktör Toni Uusi-Pohjola 050 384 6544, toni.uusi-pohjola@westgroup.fi

På S-gruppens Resebranschdagar premierades de främsta bland Sokos Hotellens fantastiska medarbetare. I premieringskriterierna betonades kundupplevelsen, medarbetarupplevelsen och utvecklingen från året innan.

Priset Årets Lyckobringare gick till Heidi Uusitalo på Original Sokos Hotel Vaakuna i Vasa.

”Heidi jobbar i receptionen på Original Sokos Hotel Vaakuna där hennes leende lyser upp rummet och gläder både kollegorna och våra gäster. Med sin attityd och positiva energi skapar hon god stämning bland receptionsmedarbetarna. Vi kan ge ett exempel på Heidis känsla för situationen från förra sommaren. Våra gäster skulle gå på bröllop och den beställda taxin kom aldrig. Heidi bestämde sig för att köra gästerna med sin bil till kyrkan, och gästerna var mycket nöjda med denna service”, säger Riku Asukas, branschdirektör inom Handelslaget KPO.

Just lyckade kundupplevelser har en nyckelroll för att skapa långsiktig konkurrenskraft inom turistbranschen. Utmärkt kundnöjdhet skapar lojalitet hos kunderna och vilja att rekommendera oss. Att göra gästerna lyckliga har varit en av Sokos Hotels-kedjans viktigaste byggstenar för kundupplevelsen redan i många år. I år har kundnöjdheten stigit till nya toppnivåer. Det är tack vare våra kunniga medarbetare som är engagerade i och njuter av kundservicearbetet.

Den starka förnyelsetakten inom Sokos Hotels-kedjan fortsätter även detta år. Handelslaget KPO satsar också stort på att utveckla sin turist- och restaurangverksamhet. I april invigdes tornbyggnaden på Original Sokos Hotel Royal i Vasa, och i nästa fas av renoveringen fortsätter arbetena i hotellets Central-byggnad, där cirka 130 hotellrum och en parkeringsanläggning byggs. Hela komplexet blir klart under 2025. Dessutom är planeringsarbetena med det nya hotellet som ska byggas i Karleby redan i full gång.

Mer information:

Handelslaget KPO
Riku Asukas, branschdirektör, Handelslaget KPO, tfn 050 388 3488, riku.asukas@sok.fi

 

På sitt möte den 16.4.2024 godkände KPO:s fullmäktige styrelsens förslag enligt vilket KPO till sina medlemmar ska betala totalt över 4,5 miljoner euro i ränta på andelskapitalet och överskottsåterbäring på de bonusköp som har gjorts inom Handelslaget KPO.

Över 132 000 ägarkunder får ränta och överskottsåterbäring och dessa betalas in på S-Kontona den 10.5.2024. Ränta betalas till de ägarkunder i KPO vars andelsinsats var betald till fullt belopp 31.12.2023 och vars medlemskap fortsätter vid tidpunkten för räntebetalningen. Överskottsåterbäring betalas till alla ägarkundshushåll i KPO som har gjort bonusköp inom KPO under 2023 och vars medlemskap fortsätter vid betalningstidpunkten.

“Resultatet för handelslaget KPO återförs till vårt verksamhetsområde bland annat genom löner, skatter, investeringar, lokala inköp, förmånliga prisnivåer och belöning av ägare.
De rekordstora investeringar vi gör, över 250 miljoner euro under åren 2020-2025, i utvecklingen av våra tjänster kommer att fortsättas även under de närmaste åren. Dessutom vill vi belöna våra kunder genom att ur överskottet återbära över 4,5 miljoner euro till våra ägare”, berättar verkställande direktör Kim Biskop.

Utöver ränta och överskottsåterbäring betalade KPO under 2023 ut Bonus och betalningssättsförmån till ett belopp av totalt 26,4 miljoner euro.

HANDELSLAGET KPO

Mer information:

Kim Biskop verkställande direktör, 040 577 0821

Renoveringsarbetena på Original Sokos Hotel Royal, som ägs av Handelslaget KPO, fortsätter i Central-byggnaden där omkring 130 hotellrum och en parkeringsanläggning kommer att byggas.

”På grund av den omfattande hotellrenoveringen i fastigheten tar legendariska Irish Pub O’Malley’s nu paus. Puben har berikat barlivet i Vasa så gott som utan avbrott sedan 1994 och är därför välkänd till och med i flera generationer. Den legendariska puben är öppen för sista gången den 30 april 2024, och efter valborg inleds en omfattande renovering av fastigheten och bygget av en parkeringsanläggning på tomten. Efter en liten ansiktslyftning skriver O’Malley’s vidare på sin historia när puben öppnar igen på samma bekanta adress, uppskattningsvis i slutet av 2025”, säger Riku Asukas, branschdirektör för resebransch- och bespisningsverksamheten inom Handelslaget KPO.

I början av maj öppnar den nya puben The Alley i nuvarande restaurang Butcher&Bankers lokaler. Butcher&Banker stänger efter valborg, den 2 maj. The Alley är en ny, avslappnad och lättsam pub i Vasa som har fått sitt namn från läget i hörnet av Saluhallsgränden och Vasaesplanaden 18.

The Alley är en ny mötesplats som hämtat inspiration från legendariska O’Malley’s. Puben erbjuder levande musik, välbekant personal och ett brett sortiment av drycker, precis som sin förebild O’Malley’s. The Alley kommer att vara ett ställe där trivseln inte beror på veckodagen, utan där alla dagar är en möjlighet att njuta av gott sällskap och trevlig stämning. The Alley som öppnar i maj önskar både gamla och nya gäster välkomna att skapa oförglömliga stunder och nya traditioner tillsammans. Puben är afterwork-träffarnas, bänkidrottens och helgfesternas nya hem. Varmt välkomna till The Alley – stället där bra stories får sin början.

Mer information:

Handelslaget KPO
Riku Asukas, branschdirektör, Handelslaget KPO, tfn 050 388 3488, riku.asukas@sok.fi

 

De mest inspirerande arbetsplatserna i Finland har åter prisbelönats. Eezy Flow, ett expertbolag i arbetsliv, ger årliga erkännanden till organisationer som har uppnått bästa resultat i personalenkäter. Handelslaget KPO kom på fjärde plats i kategorin för storföretag.

Särskilt ledarskapskulturen anses vara bättre än i genomsnitt inom KPO. Personalens villighet att rekommendera KPO som arbetsgivare är också stark, med ett eNPS-tal på 51. Vid KPO mäts arbetstillfredsställelsen genom en enkät varje år.

”Utmaningarna och styrkorna varierar mellan olika enheter och team, så det är viktigt att sätta sig in i resultaten på team- och enhetsnivå”, säger Leif Lindberg, personaldirektör vid KPO.

Erkännandet Finlands mest inspirerande arbetsplatser ges årligen till de organisationer som deltagit i Eezy Flows undersökning PeoplePower® och vars personalenkätsresultat har varit exceptionellt goda.

”Undersökningar visar att en inspirerande arbetsplats, där personalen har förbundit sig till ett gemensamt mål och rekommenderar sin arbetsgivare, påverkar hela organisationens resultat. Detta skapar en betydande konkurrensfördel. Det har varit särskilt fint att se att systematisk ledning och utveckling av personalupplevelsen också har gett bättre resultat i utmanande tider.” -Johanna Lehmus, direktör, Forskning & Information, Eezy Flow.

”Vi har arbetat långsiktigt för att utveckla personalens välbefinnande och satsat särskilt på arbetsförhållandena samt på personalens välbefinnande och ork i arbetet. Vi har även fantastiska personalförmåner och ett belöningssystem för hela personalen”, säger Kim Biskop, verkställande direktör för KPO.

Mer information:
Kim Biskop, verkställande direktör
Leif Lindberg, personaldirektör