Osuuskauppa KPO:n myynti yli 800 miljoonaa ja 120 000 asiakasomistajan raja rikki


23.2.2018

Osuuskauppa KPO:n vuoden 2017 myynti nousi ennätyslukemiin liiketoiminnan tuloksen säilyessä edellisen vuoden vahvalla tasolla. Myynnin positiivisen kehityksen mahdollistivat halpuuttamisen jatkuminen, kohdistuen nyt erityisesti kasviksiin, Tankkausbonuksen käyttöönotto sekä investoinnit palveluverkostoon. Myynnin kasvua tapahtui erityisesti autokaupassa ja matkailu- ja ravitsemiskaupassa.  Polttonestekaupassa Tankkausbonus paransi polttoaineen tolppahintojemme kilpailukykyä entisestään ja selkeytti Bonuksen kertymistä polttoaineostoista.

KPO:n verollinen myynti oli viime vuonna 804,0 (ed.v. 767,9) miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja oli 24,1 (ed.v. 22,9) miljoonaa euroa. KPO investoi 27,8 miljoonaa euroa palveluverkostonsa kehittämiseen. Bonusta, osuusmaksun korkoa ja maksutapaetua maksettiin yhteensä 24,3 miljoonaa euroa.

Henkilöstön määrä oli vuoden lopussa 1 688. KPO on Corporate Spiritin työtyytyväisyyttä mittaavan tutkimuksen mukaan yksi Suomen innostavimmista työpaikoista ja ylsi työyhteisötutkimuksessa parhaaseen AAA-luokitukseen.

Myynti kasvoi edellisestä vuodesta 36,1miljoonaa euroa eli 4,7 prosenttia. KPO:n verollinen myynti jakautui seuraavasti:
 
Päivittäistavarakauppa 56,4 %
Polttonestekauppa 16,6 %
Autokauppa 11,4 %
Käyttötavarakauppa 9,5 %
Matkailu- ja ravitsemiskauppa 4,9 %
Kiinteistöliiketoiminta 1,2 %

KPO:n market-toimialan myynti kasvoi edellisvuodesta 1,9 prosenttia ja oli 679,1 miljoonaa euroa.
Matkailu- ja ravitsemistoimialan myynti oli 25,4 miljoonaa euroa, mikä oli 6,6 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Autokaupan myynti oli 91,4 miljoonaa euroa, missä oli kasvua edelliseen vuoteen 27,8 prosenttia. Kasvua selittää erityisesti Kokkolan uusi Automaa –yksikkö, mutta myös vanha verkosto kasvatti myyntiään merkittävästi.

Asiakasomistajat saivat Bonusta 22 miljoonaa euroa

Viime vuonna KPO:hon liittyi 8 669 uutta jäsentä eli asiakasomistajaa. Jäsenmäärä oli joulukuun lopussa 119 640. KPO:n toiminta-alueen kotitalouksista kaksi kolmasosaa on KPO:n asiakasomistajia. Asiakasomistajien saama Bonus oli 22 miljoonaa euroa. Viime vuonna Bonusta, osuuspääoman korkoa ja maksutapaetua maksettiin yhteensä 24,3 miljoonaa euroa eli keskimäärin 208 euroa jäsentä kohden. Lappajärven Osuuskauppa sulautui KPO:hon vuoden 2018 alusta ja osaltaan vaikutti siihen, että 120 000 asiakasomistajan raja ylittyi vuoden vaihteessa.

Tulos hyvällä tasolla kasvaneiden volyymien myötä

KPO:n operatiivinen tulos pysyi samalla tasolla edellisvuoden kanssa ollen 23,5 miljoona euroa. Ylijäämä ennen veroja oli 24,1 (ed.v. 22,9) miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli 83,8 % (ed.v. 83,4 %). Tuloksestaan KPO maksaa veroja 5,3 miljoonaa euroa.

”Vuosi kului KPO:ssa liiketoimintojen monipuolisen kehittämisen merkeissä. Kaikilla päätoimialoillamme avattiin uusia yksiköitä ja investoimme miljoonia euroja energiaa säästäviin ratkaisuihin erityisesti market-toimialalla ja kauppakeskuksissa. Ravintoloidemme osalta investoimme rohkeasti uudistamalla ravintolatarjontamme kokonaisuudessaan Vaasassa sekä osittain Kokkolassa. Uuden tarjonnan myötä syntyi myös kymmeniä uusia työpaikkoja ennen kaikkea Vaasaan ” kertoo toimitusjohtaja Kim Biskop.

”Hyvä yleinen talouden vire sekä perinteisen talven saapuminen vauhditti erityisesti käyttötavarakauppaa loppuvuodesta, minkä lisäksi kirjasimme myös päivittäistavarakaupassa ja muilla toimialoilla mukavaa myynnin kasvua” jatkaa Biskop.

”Kaikkiaan vuotta 2017 voi luonnehtia KPO:n osalta positiiviseksi. Onnistumiset rakennettiin kuitenkin kovalla työllä, eikä helppoja avaimet käteen –ratkaisuja ole tulevaisuudessakaan tarjolla kaupan pelikentällä, jossa paikalla pysyäkseenkin pitää juosta kovaa” summaa Biskop.

Investoinnit toimipaikkoihin jatkuvat vuonna 2018

KPO:n investoinnit toiminta-alueelle olivat 27,8 miljoonaa euroa. Vuoden 2017 aikana avattiin uusi S-market Haapajärvelle ja uusi Sale Kinnulaan. Vaasassa tehtiin kattavat ravintolauudistukset ja autokauppa vahvistui Wetterin liiketoiminnan ostolla Kokkolassa sekä korjaamoliiketoiminnan ostolla Kauhajoella. ABC Oravaisten liikennemyymälä uudistettiin, Rewell Centerin korttelissa toteutui mittava energiahanke, minkä lisäksi tehtiin kalustouudistukset S-marketteihin Laihialla ja Himangalla. Lisäksi pienempiä remontteja tehtiin useilla paikkakunnilla.

KPO on budjetoinut alkaneelle vuodelle 31 miljoonan euron investoinnit palvelujen kehittämiseen. Vuoden 2018 merkittävimpiä investointeja ovat uudet S-marketit Kokkolassa Halkokarille sekä mahdollisesti myös Lappajärvelle.

”Tarve ja tahtotila uuden Prisma-keskuksen rakentamiselle Vaasaan on edelleen vahva ja tärkein hankkeemme. Toivomme kaavoituksen etenevän Vaasan kaupungin suunnitelmien mukaan siten, että vuoden 2018 lopussa olisi uuden Prisman mahdollistava kaava olemassa” kertoo Biskop.

”Vuoden 2018 odotukset ovat kaupan alalla pääosin optimistiset. KPO pyrkii säilyttämään hintajohtajan asemansa päivittäistavarakaupassa ja kasvattamaan myyntiään kehittämällä edelleen verkostoaan ja palveluitaan. Halpuuttamista jatketaan edelleen kaikissa KPO:n marketkaupan ketjuissa. Talous kasvoi yllättävän vahvasti vuonna 2017 ja kasvun odotetaan jatkuvan myös kuluvana vuonna, mutta selkeästi maltillisemmin” toteaa Biskop.

Ostoja omalta alueelta 100 miljoonalla ja 1 000 kesätyöntekijää

”Oman toiminta-alueen hyvinvointi on KPO:lle elinehto. Pyrimmekin kohdistamaan hankintoja alueellemme mahdollisimman paljon. Viime vuonna ostimme tuotteita ja palveluita pohjalaismaakunnista yhteensä yli 100 miljoonan euron arvosta 2400:lta eri yritys- ja yhteistyökumppanilta. Toiminta-alueemme liikuntaa, urheilua ja kulttuuria puolestaan tuimme noin 0,4 miljoonalla eurolla esimerkiksi Kannustajat- ja Nuori Lupaus – ohjelmiemme kautta” kertoo Biskop.

”Erityisen ylpeitä olemme voidessamme tarjota yli 1 000 nuorelle työpaikan kesällä ja kannustammekin muita alueen yrityksiä rohkeasti toimimaan samoin” hehkuttaa Biskop.