KPO panosti käyttötavarakauppaan


25.2.2011

 

Osuuskauppa KPO investoi viime vuonna 37 miljoonaa euroa palveluverkostonsa kehittämiseen. Kokkolan Kodin Terra oli vuoden suurin investointi. Konsernin myynti oli 627,4 miljoonaa euroa. Toiminnan tulos oli 21,4 miljoonaa euroa.

KPO:n myynti vuonna 2010 oli 627,4 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi edellisestä vuodesta 30,4 miljoonaa euroa eli 5,1 prosenttia. Veroton myynti vuonna 2010 oli 533,8 miljoonaa euroa (ed.v. 502,7 miljoonaa euroa). KPO:n myynti jakautui seuraavasti:

Päivittäistavarakauppa                             57,2 %

Polttonestekauppa                                   17,3 %

Autokauppa                                              10,1 %

Käyttötavarakauppa                                   8,9 %

Matkailu- ja ravitsemiskauppa                   5,5 %

Kiinteistöliiketoiminta                                  1,0 %

KPO:n market-toimialan myynti kasvoi edellisvuodesta 5,5 prosenttia ja oli 538,8 miljoonaa euroa. KPO:n polttonestekaupan litrat kasvoivat 3,5 prosenttia. Lämmitysöljy mukaanlukien KPO myi vuodessa yli 83 miljoonaa litraa polttonesteitä. Matkailu- ja ravitsemistoimialan myynti oli 21,2 miljoonaan euroa, jossa kasvua edelliseen vuoteen oli 0,8 prosenttia. Autokaupan myynti oli 63,6 miljoonaa euroa, missä oli kasvua edelliseen vuoteen 4,1 prosenttia.

Investoinnit toimialueelle 37,0 miljoonaa euroa, työpaikkojen määrä kasvoi

KPO:n investoinnit olivat 37,0 miljoonaa euroa. Vuoden 2010 merkittävin tapahtuma market-toimialalla oli Kokkolan Kodin Terran avaaminen huhtikuun lopussa. Kokkolan Kodin Terra käynnistyi hyvin. Yli 24 000 KPO:n asiakasomistajaa on jo käynyt tutustumassa Kodin Terraan. Lisäksi Mustasaaressa avattiin uusi S-market Sepänkylässä. Tervajoen Salelle rakennettiin uusi kiinteistö sekä ABC-automaatti entiselle tontille ja Oulaisiin rakennettiin uusi Sale-myymälä korvaamaan vanha Niskanmäen Sale-myymälä. Lisäksi Larsmoon avattiin ABC-polttoaineautomaatti.

Matkailu- ja ravitsemistoimialalla keskityttiin toiminnan kehittämiseen. Yksi vuoden kohokohdista oli Kokkolan Rosson valinta koko Suomen vuoden Rossoksi. Syksyllä käynnistettiin Ylivieskan Prisman yhteyteen tulevan ravintolamaailman suunnittelu.

Autokaupassa KPO osti Oy Scan Auto Ab:lta vuodenvaihteessa Seinäjoella ja Kauhajoella Toyotaa myyvän Maakunnan Auton liiketoiminnan Autoliike Nystedtille.

KPO:n henkilöstön määrä oli vuoden lopussa 1 571 (ed.v. 1 538).

Asiakasomistajat saivat Bonusta 18,2 miljoonaa euroa

KPO:n jäsenmäärä ylitti 90 000 rajan. Viime vuonna liittyi 4 469 uutta jäsentä. Jäsenmäärä oli joulukuun lopussa 90 411.  Tällä hetkellä 65 prosenttia kaikista KPO:n toimialueen kotitalouksista on KPO:n asiakasomistajia. Joka neljäs asiakasomistaja on hankkinut itselleen S-Pankin Visallisen S-Etukortin.

Asiakasomistajien saama Bonus kasvoi 0,9 miljoonaa euroa ollen 18,2 miljoonaa euroa.

Keskimäärin asiakasomistaja sai viime vuonna Bonusta, maksutapaetua ja osuuspääoman korkoa 223 euroa (ed.v. 219 euroa).

Tulos hyvällä tasolla

KPO-konsernin toiminnan tulos nousi 21,4 miljoonaan euroon, missä oli parannusta edelliseen vuoteen 2,0 miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli 76,8 (ed.v. 78,5). Tuloksestaan KPO maksaa veroja 5,5 miljoonaa euroa.

”Päättynyt vuosi oli hyvin kaksijakoinen. Aukioloaikojen muutoksen, elintarviketyöläisten lakon ja taantuman vaikutuksesta keväällä näytti vielä siltä, että asettamiemme tavoitteiden saavuttaminen tulee olemaan vaikeaa. Kesä käänsi kuitenkin suunnan ja loppuvuosi oli hyvä erityisesti käyttötavarakaupalle. Suurin ilonaiheemme viime vuonna oli Kokkolan Kodin Terran hyvä käynnistyminen. Kovasta investointitahdista huolimatta konsernin tulos ja kassavirta ovat edelleen hyvällä tasolla”, toimitusjohtaja Arttu Laine toteaa.

Investointiohjelma jatkuu voimakkaana

KPO on budjetoinut alkaneelle vuodelle yli 35 miljoonan euron investoinnit. ”Asiakasomistajiemme toivelistalla näyttää korostuvan käyttötavarakaupan tarjonnan kehittäminen. Pyrimme vastaamaan tähän jatkamalla aktiivisesti palvelutarjonnan kehittämisohjelmaa. Tämä vuosi onkin korostetusti Prisma-vuosi, sillä avaamme keväällä Prisman Ylivieskaan. Euromääräisesti Ylivieskan valmistuva investointi on KPO:n historian suurin. Tärkeää on myös maakuntakaavoituksen ja ylipäänsä kaavoituksen eteneminen Vaasan talousalueella, jotta paljon toivottu Vaasan uusi Prisma etenisi”, sanoo toimitusjohtaja Arttu Laine.

”Keskeisin edellytys investointiohjelman etenemiselle on myynnin kasvun jatkuminen. Hintatason merkitys korostuu edelleen ja pyrimme pitämään asemamme edullisimman päivittäistavarakaupan ostoskorin tarjoajana myös alkaneena vuonna”, Laine sanoo.

Alkaneen vuoden talousnäkymät KPO:n toimialueella ovat positiiviset. Toiminnan tuloksen odotetaan säilyvän hyvällä tasolla, mutta heikentyvän edellisvuodesta voimakkaan investointitahdin seurauksena.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Arttu Laine