4,3 prosenttia edullisempaa


28.9.2009

Pitkään odotettu päätös elintarvikkeiden arvonlisäverokannan alentamisesta saatiin kesän lopulla. Arvonlisäverokanta, tuttavallisesti ALV, laskee viimein lokakuun alussa. Elintarvikkeiden ALV on Suomessa ollut 17 prosenttia, ja alentamisen myötä se putoaa 12 prosenttiin.

Arvonlisäverokannan muutos hyödyttää ensisijaisesti kuluttajaa. Tilastojen mukaan keskivertokotitalous käyttää vuodessa elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin 4 300 euroa. Ruuan arvonlisäveron alennus laskisi siis vuotuista ruokalaskua 185 eurolla eli 15 eurolla kuukaudessa.

Veronalennus siirtyy sellaisenaan suoraan tuotehintoihin. Kaikki veronalennuksen piirissä olevat tuotteet hinnoitellaan S-ryhmän toimipaikoissa uudelleen 1.10. Uusi verokanta päivitetään suoraan kassajärjestelmiin, ja uudet hinnat ovat voimassa lokakuun alusta alkaen. Muutosvaiheessa tuotteiden hintaetiketeissä ilmoitetaan aina mahdollisuuksien mukaan hinta sekä ennen että jälkeen veronalennuksen.

ALV:n muutos koskee kaikkia kaupassa myytäviä elintarvikkeita. Muutos ei koske olutta, muita alkoholijuomia ja tupakkatuotteita. Alennuksen piiriin eivät kuulu myöskään hygieniatuotteet eivätkä muut päivittäistavarakaupoissa myytävät käyttötavarat, kuten esimerkiksi wc- ja talouspaperit, pesuaineet, kosmetiikka tai siivousvälineet.

Ostoskuitissa konkreettinen hyöty ALV:n alentamisesta näkyy 4,3 prosenttia pienempänä summana, ei suoraan viitenä prosenttina. Selitys on se, että arvonlisävero lisätään nykykäytännön mukaisesti tuotteen verottomaan hintaan. Käytännön selventäminen vaatii pientä numeroiden pyörittelyä. Otetaan esimerkiksi tuote, jonka veroton hinta on yksi euro. Sen myyntihinta asiakkaalle arvonlisäveron kanssa oli 1,17 euroa syyskuun loppuun asti. Uudella verokannalla myyntihinta on 1,12 euroa, eli alennus 1,17 euron hinnasta on 5 senttiä. Tämä 5 senttiä on noin 4,3 prosenttia tuotteen alkuperäisestä 1,17 euron hinnasta.