Osuuskauppa KPO piti koko henkilökunnan koronavuonna työn syrjässä kiinni


24.2.2021

Työnkiertoa yli toimialarajojen

Koronapandemia vaikutti merkittävästi Osuuskauppa KPO:n toimintaan vuonna 2020. Konsernitasolla vuosi oli taloudellisesti onnistunut, mutta myynnin kehitys eri toimialoilla vaihteli voimakkaasti pandemian vuoksi. Pääosaan vuoden aikana nousikin yhteiskunnan peruspalveluiden, kuten elintarvikkeiden saatavuuden ja turvallisen kauppa-asioinnin, sekä KPO:n henkilökunnan työpaikkojen turvaaminen. KPO oli eturivissä tuomassa kauppoihin myöhemmin jo standardeiksi muodostuneita asiakkaita ja henkilökuntaa koronalta suojaavia välineitä ja toimenpiteitä. Riskiryhmäläisiä huomioitiin pidentämällä aukioloaikoja Prismoissamme sekä tarjoamalla mahdollisuutta laskutustilien avaamiseen. Kysynnän äkillisesti supistuttua erityisesti hotelli- ja ravintolaliiketoiminnassa pyrimme monitoimialaisena yrityksenä varmistamaan, että kaikille halukkaille työntekijöillemme tarjotaan korvaavia töitä pääosin marketkaupasta – ja tässä myös onnistuimme.

”Kantavana ajatuksena meillä on ollut, että KPO yrityksenä kestää pandemian paremmin kuin yksittäinen myyjä tai tarjoilija” kertoo toimitusjohtaja Kim Biskop.

Koronasta huolimatta myynti ja tulos edellisen vuoden tasolla

Osuuskauppa KPO:n myynti kasvoi vuonna 2020 ennätyksellisen vuoden 2019 jälkeen maltillisesti ollen 852,1 miljoonaa euroa. Toiminnan tulos oli edellisvuoden tasolla koronapandemiasta huolimatta.

KPO:n verollinen myynti oli viime vuonna 852,1 (ed.v. 851,3) miljoonaa euroa ja liikevaihto 693,6 (ed.v. 699,1) miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja oli 26,9 (ed.v. 27,1) miljoonaa euroa. KPO investoi 39,3 miljoonaa euroa palveluverkostonsa kehittämiseen. Bonusta, ylijäämänpalautusta, osuusmaksun korkoa ja maksutapaetua maksettiin ennätykselliset 27,7 (ed.v. 25,2) miljoonaa euroa.

Myynti kasvoi edellisestä vuodesta 0,8 miljoonaa euroa eli 0,1 prosenttia. KPO:n verollinen myynti jakautui seuraavasti:

Päivittäistavarakauppa 61,5 %
Polttonestekauppa 14,6 %
Autokauppa 11,0 %
Käyttötavarakauppa 8,8 %
Matkailu- ja ravitsemiskauppa 2,8 %
Kiinteistöliiketoiminta 1,3 %

KPO:n market -toimialan myynti kasvoi koronapandemian vauhdittaman 8,2 % kasvaneen päivittäistavarakaupan vetämänä ja toimialan kokonaismyynti oli 733,6 miljoonaa euroa. Myös vuoden aikana avatut kahdeksan verkkokaupan myyntipistettä saivat lentävän lähdön. Matkailu- ja ravitsemistoimiala puolestaan kärsi eniten pandemian vaikutuksista. Toimialan myynti oli 13,6 miljoonaa euroa, mikä oli 43,4 % edellisvuotta vähemmän. Autokaupan myynti oli 94,3 miljoonaa euroa, missä oli laskua edelliseen vuoteen 1,9 %.

KPO on yksi Suomen halutuimmista työnantajista, työtyytyväisyys parasta AAA-luokkaa

Henkilöstön määrä oli vuoden lopussa 1 671. KPO on Corporate Spiritin työtyytyväisyyttä mittaavan tutkimuksen mukaan yksi Suomen innostavimmista työpaikoista ja ylsi työyhteisötutkimuksessa jälleen parhaaseen AAA-luokitukseen. Tämän erinomaisen tuloksen ovat mahdollistaneet panostukset työolosuhteisiin ja -välineisiin sekä henkilökunnan työhyvinvointiin ja jaksamiseen.

Asiakasomistajia palkittiin ennätyksellisesti 27,7 miljoonalla eurolla

Vuonna 2020 KPO:hon liittyi 3 908 uutta jäsentä eli asiakasomistajaa. Jäsenmäärä oli joulukuun lopussa 126 637. KPO:n toiminta-alueen kotitalouksista kaksi kolmasosaa on KPO:n asiakasomistajia. Asiakasomistajien saama Bonus oli 22,1 miljoonaa euroa. Bonusta, osuuspääoman korkoa, maksutapaetua ja ylijäämänpalautusta maksettiin yhteensä 27,7 miljoonaa euroa eli keskimäärin 219 euroa jäsentä kohden.

Hyvä tulos mahdollistaa asiakasomistajien paremman palkitsemisen myös alkaneena vuonna

KPO:n ylijäämä ennen veroja oli edellisvuoden tasolla ollen 26,9 miljoonaa euroa (ed.v. 27,1 miljoonaa euroa). Konsernin omavaraisuusaste oli 79,5 % (ed.v. 85,8 %). Tuloksestaan KPO maksaa veroja 5,5 miljoonaa euroa.

”KPO selvisi hyvin koronan vuoksi vaikeasta vuodesta 2020 ennen kaikkea palveluitamme aktiivisesti käyttäneiden asiakasomistajien sekä sitoutuneiden, etulinjassa puurtaneiden työntekijöidemme ansiosta. Todella suuret kiitokset omistajillemme, koko upealle henkilökunnallemme sekä KPO:n hallinnolle ja yhteistyökumppaneille menneestä vuodesta. Asiakkaitamme haluamme palkita korottamalla ylijäämästä omistajille maksettavaa osuutta 1,4 miljoonalla eurolla. KPO:n hallitus esittää kevään edustajiston kokoukselle, että KPO jakaa jäsenilleen 5 %:n osuuspääoman koron lisäksi 1,5 % ylijäämänpalautusta Osuuskauppa KPO:lta tehdyistä bonusostoista. Mikäli edustajiston kevätkokous hyväksyy esityksen, paranee meillä asioivien jäsentemme palkitseminen merkittävästi aiemmasta” kertoo toimitusjohtaja Biskop.

Vahva investointitahti palveluverkostoon jatkui 2020

KPO:n investoinnit vuonna 2020 olivat yhteensä 39,3 miljoonaa euroa. Vuoden merkittävimmät investoinnit olivat Prismakeskus Vaasa Liisanlehdon rakennusurakan ensimmäinen vaihe ja uuden S-marketin, polttoainepisteen ja CarWashin rakentaminen Isokyröön. Kokkolan ja Pietarsaaren Prismakeskuksiin rakennettiin vuoden 2020 aikana Fazerin jauholeipomot ja ruuan verkkokaupan noutopisteet. Prisma Kokkolassa uudistettiin koko ruokatori- ja hedelmä-vihannesalue, jolle rakennettiin myös sushibaari. Ruuan noutopisteet avattiin koronan vauhdittamina myös Pietarsaaren, Ylivieskan ja Vaasan Prismoihin sekä useisiin S-marketteihin. Prisma Ylivieskan ravintolamaailma uudistettiin. Kannuksen, Gerbyn ja Kokkolan Kallentorin S-marketeissa toteutettiin laaja kalusto- ja miljööuudistus. S-market konseptiuudistuksen edellyttämiä muutoksia tehtiin useissa S-marketeissa. Lisäksi vuoden aikana tehtiin edelleen useita myymälöiden LED-valaistushankkeita sekä pienempiä korjaus-, korvaus- ja energiainvestointeja myymäläverkostoon.

Historian suurin investointi hyvässä vauhdissa Vaasassa

Vuoden 2021 investointihankkeista selkeästi merkittävin on Prismakeskus Vaasa Liisanlehto. KPO:n historian suurin yksittäinen investointi on kokonaisalaltaan lähes 40 000 m2 käsittäen Prisman ravintolamaailmoineen ja etumyymälöineen, yli 1000 lämmintä tai kylmää pysäköintipaikkaa sekä polttonesteiden jakelun ja CarWash-palvelut. Kaavamuutos on loppusuoralla myös Prisma Pietarsaaren laajentamisen mahdollistamiseksi. Vaasan keskustaan avataan lisäksi uusi S-market.

”Näkymä vuodelle 2021 on kaupan alalla sumuinen. Koronapandemian tuoma epävarmuus talouden ja kulutuksen toipumisesta on tehnyt vuoden suunnittelusta poikkeuksellisen vaikeaa. Vuosi 2020 kuitenkin osoitti, että KPO on onnistunut lunastamaan sen palveluille kohdistut odotukset hyvin globaalista kriisistä huolimatta, ja että palveluportfolio on hyvässä tasapainossa vastamaan toimintaympäristön tuomiin koviinkin haasteisiin. Juuri pandemian alla vahvistettu KPO:n uusi strategia on todettu toimivaksi ohjenuoraksi myös muuttuneessa tilanteessa, ja sen mukaisia toimenpiteitä onkin tarkoitus jatkaa myös vuonna 2021. KPO:n tavoitteena on edelleen säilyttää hintajohtajan asema päivittäistavarakaupassa ja kehittää samalla palveluitamme asiakkaillemme yhä paremmiksi ja ajanmukaisemmaksi. Tavoitteenamme on olla asiakkaidemme ykkösvalinta kaikilla toimialoillamme.” toteaa Biskop.

Ostoja omalta alueelta 110 miljoonalla

”Oman toiminta-alueen hyvinvointi on KPO:lle elinehto. Pyrimmekin kohdistamaan hankintoja alueellemme mahdollisimman paljon. Viime vuonna ostimme tuotteita ja palveluita pohjalaismaakunnista yhteensä yli 110 miljoonan euron arvosta 2 400:lta eri yritys- ja yhteistyökumppanilta. Toiminta-alueemme liikuntaa, urheilua ja kulttuuria puolestaan tuimme lähes 300 000 eurolla esimerkiksi Kannustajat- ja Nuori Lupaus – ohjelmiemme kautta” kertoo Biskop.

Poikkeusvuodesta huolimatta yli 700 kesätyöntekijää

”Erityisen ylpeitä olemme siitä, että kykenimme koronasta huolimatta tarjoamaan yli 700 nuorelle työpaikan kesällä. Tällä lukemalla olemme tiettävästi Suomen top kolmosessa nuorten työllistäjissä. Tänä vuonna tavoitteenamme on työllistää peräti 1 200 nuorta” hehkuttaa Biskop.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Kim Biskop