KPO:lla värikäs alkuvuosi koronapandemian varjossa, kesätyöllistäjänä jälleen Suomen kärkeä


6.8.2021

Osuuskauppa KPO:n tammi-kesäkuun 2021 verollinen myynti ja operatiivinen tulos kasvoivat edellisvuodesta myynnin ollessa 451,2 miljoonaa euroa (edv 410,4) ja operatiivisen tuloksen ollessa 12,3 miljoonaa euroa (edv 9,4). Suurimmat myynnin kasvut kirjattiin päivittäistavarakaupassa, polttonestekaupassa ja pahimmasta koronanotkahduksesta palautuneessa autokaupassa. Majoitus- ja ravintolakaupassa kärsittiin vielä pandemien kolmannesta aallosta ja toimialan myynti jäikin hieman edellisvuodesta. KPO:n investoinnit pohjalaismaakuntiin jatkuivat vahvoina.

Yhteiskunnan vaiheittainen avautuminen ja rajoitusten purku toivat myynnin kasvua

Päivittäistavarakaupan osuus KPO:n alkuvuoden myynnistä oli n. 59%. Myynti kasvoi jo edellisvuonna ennätyksellisesti koronapandemian myötä, mutta siitä huolimatta myös tänä vuonna kirjattiin merkittävä 4,4 %:n kasvu. Rajoitusten lieventyminen, kesäinen sää ja kotimaan matkailun buumi siivittivät puolestaan liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynnin 15,9 %:n kasvuun. Suurin myynnin kasvu nähtiin autokaupassa, jossa kasvua kirjattiin peräti 39,3 %. Prismojen, Kodin Terran ja Sokos Emotion -myymälöiden kautta tehdyssä käyttötavarakaupassa kasvua kirjattiin 2,7 %. Majoitus- ja ravintolatoimialalla myynti pieneni 6,8%.

”Myös tämä vuosi on aloitettu hyvin vaihtelevissa tunnelmissa koronapandemian aaltoilevan kehityksen vuoksi. Vuoden alussa nähtiin pandemian kolmas aalto, joka aiheutti valtavia haasteita erityisesti majoitus- ja ravintolatoimialalle. Kesää kohti nähtiin paljon positiivisia merkkejä tilanteen normalisoitumisesta, ja kesäkausi olikin myynnillisesti jo hyvä myös hotelleissa ja ravintoloissa”, kertoo Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop. ”Henkilöstömme eri toimialoilla on ollut alkuvuoden aikana haastavassa tilanteessa kysynnän aaltoilun myötä, ja olenkin erittäin ylpeä siitä ennakkoluulottomuudesta ja joustavuudesta, jota henkilökuntamme on osoittanut tänä aikana kun esimerkiksi Mara -toimialan henkilöstöä on edelleen työskennellyt kysyntäpiikkien tasoittajina muissa myymälöissämme,” Biskop lisää.

Prisman Liisanlehdon rakentaminen etenee Vaasassa, nuorten työllistäminen keskiössä koko KPO:n toimialueella

Osuuskauppa KPO investoi alkuvuonna 2021 yhteensä 21,6 miljoonaa euroa palveluverkostonsa kehittämiseen pohjalaismaakunnissa, mikä on 5,2 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Alkuvuonna valmistuneista hankkeista merkittävin on ollut uuden S-marketin avaus Vaasanpuistikolla Vaasan keskustassa. Myös KPO:n historian suurin investointi, Vaasan Liisanlehtoon rakentuva kaupungin toinen Prisma, on edennyt rakentamisen osalta pitkälle. Varsinaisten rakennustöiden odotetaan valmistuvan vuodenvaihteen tienoilla, ja avajaisia vietetään kevään 2022 aikana. S-market ketjussa puolestaan on käynnissä konseptipäivitys, jonka myötä kaikkien yksiköidemme miljöö uusitaan yhä paremmin asiakkaidemme toiveita vastaavaksi. Seinäjoelle on rakentumassa Maakunnan Auton yhteyteen alueen modernein ja suurin rengashotelli. Lisäksi tehdään jatkuvasti pienempiä uudistuksia ja energiainvestointeja koko myymäläverkostossa.

”Investoinneillamme on suuri työllistävä vaikutus toiminta-alueemme rakentajien keskuudessa. Erityisen tyytyväinen olen siihen, että pystyimme jälleen tarjoamaan kesätyöpaikan n. 1200:lle alueemme nuorelle. Tuolla määrällä olemme yksi Suomen suurimmista nuorten työllistäjistä ja hyvin monelle se ensimmäinen ihan oikea työpaikka” kertoo Biskop.

Näkymät loppuvuodelle

Koronapandemian kehitys määrittelee pitkälti myös KPO:n loppuvuoden näkymiä. Käynnissä oleva pandemian neljäs aalto ja siitä seuraavat mahdollisesti tiukentuvat rajoitukset ja vaikutukset kulutuskäyttäytymiseen tullevat vaikuttamaan kaikkiin KPO:n toimialoihin vielä syksyn aikana. Koko vuoden myynnin ja tuloksen odotetaan paranevan jonkin verran edellisvuoden tasosta. Loppuvuoden investoinnit tullevat olemaan alkuvuoden tasolla Vaasan Prisma -hankkeen vetämänä.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Kim Biskop