KPO:lla vaiherikas alkuvuosi, Liisanlehdon Prisman avaus Vaasassa kohokohtana


19.8.2022

Osuuskauppa KPO:n tammi-kesäkuun 2022 verollinen myynti kasvoi edellisvuodesta ollen 498,2 miljoonaa euroa (edv 451,2). Operatiivinen tulos heikkeni odotetusti hieman ollen 9,8 miljoonaa euroa (edv 12,3). Suurimmat myynnin kasvut kirjattiin päivittäistavarakaupassa, polttonestekaupassa sekä pahimmasta koronanotkahduksesta palautuneessa majoitus- ja ravintolakaupassa. Autokaupassa myynti jäi hieman edellisvuodesta. KPO oli jälleen yksi Suomen suurimmista nuorten työllistäjistä 1200 kesätyöntekijällään.

Globaalit kriisit ja koronapandemian uudet vaiheet vaikuttivat merkittävästi kaikkiin KPO:n toimialoihin

Päivittäistavarakaupan osuus KPO:n alkuvuoden myynnistä oli n. 56%. Viime vuosina nähty myynnin voimakas kasvu sai jatkoa myös tänä vuonna, kun päivittäistavarakaupan myynnissä kirjattiin kasvua 4,8 %. Kasvuun ovat vaikuttaneet osaltaan myös uuden Prisman avaus Vaasan Liisanlehtoon maaliskuussa sekä Ukrainan kriisin aiheuttama elintarvikkeiden hintojen nousu. Polttonestekaupassa myynti kasvoi 37,2 % johtuen pääosin globaalista raakaöljyn hinnan noususta.

Majoitus- ja ravintolakaupassa kirjattiin myynnin kasvua peräti 110,9 %. Toimialaa kurittivat vielä tammi-helmikuussa koronpandemiasta johtuvat rajoitukset, mutta maaliskuusta alkaen tilanne on normalisoitunut ja myynti ylittänyt paikoin jopa koronapandemiaa edeltävät ajat. Jarruttavia tekijöitä toimialalla ovat toisaalta olleet korkeat polttoaineiden hinnat sekä ulkomaanmatkailun elpyminen, jotka ovat osaltaan vähentäneet liikkumista kotimaassa.

Autokaupan toimialalla myynti pieneni 2,8 % johtuen pääasiassa globaalin komponenttipulan aiheuttamasta uusien autojen toimitusaikojen venymisestä. Uusien autojen kysyntä on kuitenkin ollut edellisvuotta vilkkaampaa, ja tilauskannat ovatkin ennätystasolla. Myös käytettyjen autojen kauppa on ollut erittäin vilkasta. Prismojen, Prisma Raudan ja Sokos Emotion -myymälöiden kautta tehdyssä käyttötavarakaupassa kasvua kirjattiin 4,4 %.

”Vuoden alku on ollut jälleen turbulentti erityisesti Venäjän Ukrainassa aloittaman hyökkäyssodan ja sen globaalien vaikutusten vuoksi, minkä lisäksi koronapandemian uudet vaiheet ovat edelleen sekoittaneet markkinaa. Talouden epävarmuus ja inflaatio vaikuttavat tällä hetkellä jokaisen suomalaisen arkeen. Olemme onnistuneet KPO:n toimialoilla tehtävämme mukaisesti tarjoamaan edulliset ja laadukkaat tuotteet, palvelut ja ratkaisut tähän tilanteeseen, mikä näkyy positiivisesti myyntiluvuissa. Erityisen ilahtunut olen majoitus- ja ravintolakaupan piristymisestä rankkojen koronavuosien jälkeen”, kertoo Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop. ”Vuoden ehdoton kohokohta oli Vaasan Liisanlehtoon valmistuneen uuden Prisma -keskuksen avaaminen. Tämä KPO:n historian suurin investointi on lähtenyt erittäin lupaavasti käyntiin ja parantaa merkittävästi palvelutarjontaamme Vaasan seudulla”, Biskop lisää.

Panostuksia myymälöihin, energiatehokkuuteen ja nuorten työllistämiseen

Osuuskauppa KPO investoi alkuvuonna 2022 yhteensä 9,9 miljoonaa euroa palveluverkostonsa kehittämiseen pohjalaismaakunnissa. Päätökseen saadun S-market -ketjun myymälöiden uudistamisen jälkeen vuorossa ovat Sale -myymälät, jotka uudistetaan uuteen konseptiin vuosien 2022 ja 2023 aikana. Investoinnit energiatehokkuuteen jatkuvat myös koko verkostossa. Vuoden 2022 aikana asennetaan mm. aurinkopaneelit neljään uuteen myymälään. ”Investointimme pohjalaismaakuntiin ja ympäristöystävällisiin energiaratkaisuihin ovat jälleen merkittävällä tasolla. Erityisen tyytyväinen olen kuitenkin siihen, että pystyimme jälleen tarjoamaan kesätyöpaikan yli 1200:lle alueemme nuorelle. Tuolla määrällä olemme jälleen yksi Suomen suurimmista nuorten työllistäjistä”, kertoo Biskop.

Näkymät loppuvuodelle

Loppuvuoden ennustaminen KPO:n liiketoimintojen osalta on tällä hetkellä hyvin haastavaa. ”Maailman kriisien ja talouden sumuisten näkymien aiheuttama epävarmuus tullee vaikuttamaan kulutuskäyttäytymiseen myös syksyn aikana. Vaikutusten suuruus riippuu pitkälti siitä, lisääntyvätkö vai vähenevätkö epävarmuustekijät ja kuluttajien usko omaan talouteensa. Omalla toiminta-alueellamme talouden näkymät ovat kuitenkin keskimääräistä positiivisemmat, ja odotukseni ovatkin syksyä kohti varovaisen positiiviset”, toteaa Biskop. Koko vuoden myynnin odotetaan kasvavan selvästi ja tuloksen heikkenevän jonkin verran edellisvuoteen verrattuna.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Kim Biskop