KPO leikkasi ilmastopäästöjään 70 %


11.11.2021

Osuuskauppa KPO:n toiminta tuotti vuonna 2020 yhteensä 4 890 tonnia hiilidioksidia. KPO:n hiilipäästöt vähenivät 46 prosenttia vuodesta 2019. Päästöt ovat pienentyneet huimat 70 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2020, mikä vastaa noin 2 500 sähkölämmitteisen omakotitalon hiilipäästöjä. KPO:n tavoitteena on leikata päästöjä 90 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Hiilipäästöjen nopean pudotuksen keskeisin tekijä on ollut siirtyminen uusiutuvan sähkön käyttöön. KPO:n kiinteistöjen käyttämä sähkö on 100 % uusiutuvaa energiaa. Lisäksi KPO on panostanut energiankulutuksen vähentämiseen jo vuosia. Kulutusta on saatua vähennettyä 20 % vuoteen 2016 verrattuna muun muassa investoimalla myymälöiden led-valaistukseen, energiatehokkaisiin ja ympäristöystävällisiin kylmälaitteisiin sekä kalliolämpöön.

Osuuskauppa KPO:n tavoitteena on olla hiilinegatiivinen vuonna 2025, eli poistaa ilmasta enemmän hiiltä kuin sitä sinne tuottaa. Päästöjen leikkaamisen lisäksi tavoitteen toteuttaminen vaatii jäljelle jäävien päästöjen kompensoimista erilaisilla hiilensidontahankkeilla.

”Pyrimme jatkuvasti kestävämpään liiketoimintaan, ja hiilineutraalius on meille pitkän tähtäimen strateginen tavoite, joka saavutetaan asteittain. Hyvä esimerkki uusiutuvien energianlähteiden luomista mahdollisuuksista on Vaasan Liisanlehtoon rakentuvan uuden Prisman aurinkosähkövoimala, joka tulee tuottamaan lähes 20 % hypermarketin tarvitsemasta energiasta. Tällä hetkellä aurinkopaneeleja löytyy myös Lappajärven, Isonkyrön ja Kokkolan Halkokarin S-marketien katoilta. Aurinkosähköjärjestelmien asentamista jatketaan KPO:ssa tulevina vuosina 3-5 toimipaikan vuosivauhdilla”, kertoo KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop.

”Lisäksi testaamme parhaillaan ensimmäisten joukossa Suomessa sähkön laatua tasaavia hybridisuodattimia kahdessa Prismassamme. Kesästä 2021 laitteet ovat laskeneet näiden Prismojen sähkönkulutusta 4 %, ja tulemme varmasti laajentamaan niiden käyttöä kiinteistöissämme”, Biskop jatkaa.

Omien ilmastotoimiensa lisäksi KPO on yhdessä muiden osuuskauppojen ja SOK:n kanssa haastanut tavarantoimittajansa mukaan Iso juttu -kampanjaan, jossa on tarkoitus vähentää hiilipäästöjä yhteensä miljoona tonnia. Mukaan on lähtenyt jo yli sata yritystä.

Lisätietoja:
Osuuskauppa KPO
Kim Biskop, toimitusjohtaja