Vihreää bensaluukkuun


18.2.2013

Tuhannet suomalaiset ovat valinneet kierrätysjätteestä tuotetun bensan ja etanolilla käyvät moottorit. Osa autokauppiaista ja asiakkaista on kuitenkin epäileviä: onko kyseessä ohimenevä villitys?

Auton ostajan kannalta flexfuel-autot ja niiden etanolista valmistettu menovesi EkoFlex E85 vaikuttavat edulliselta valinnalta. Flexfuel-moottoreilla varustetut autot ovat samanhintaisia kuin tavallisella bensalla käyvät autot, mutta niihin tankattava etanolibensa on litrahinnaltaan jopa 60 senttiä tavallista bensaa edullisempaa.

– Etanolin hinta on sidottu ruoan maailmanmarkkinahintaan, joka ei heittele niin paljon kuin raakaöljyn hinta. Siten kuluttajahinnatkin pysyvät tasaisempina, ABC:n kehitysjohtaja Tiina Vehmala-Viksten kertoo.  

Leivästä menovettä

Osasta S-ryhmän ruokakauppoja vanhentuneet leivät kuljetetaan ABC-ketjulle etanolia valmistaviin tuotantolaitoksiin, joita on Suomessa kuusi. Etanoliin sekoitetaan vielä bensiinikomponentteja, jotta autot hurisevat myös pakkasella. Suomi on tällä hetkellä ainoa maa, joka valmistaa etanolia biojätteestä.

Valmis EkoFlex E85 on 85-prosenttisesti bioetanolia. Bensalaatua käyttämällä voi vähentää autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia. Etanolin valmistuksen sivutuotteetkin, vesi ja maatalousrehu, ovat ympäristöystävällisiä.

Bensakoktaileja

Suomessa on arviolta 8 000 flexfuel-autoa. Autoihin sopivaa EkoFlex E85 -polttonestettä voi tankata tällä hetkellä 29 ABC-asemalla. Tiina Vehmala-Viksten kertoo, että tavoite on saada polttonestelaatu myyntiin kaikkien osuuskauppojen alueelle.

Flexfuel-autoihin voi tankata myös tavallista bensiiniä, jos etanolibensaa ei ole saatavilla. Sekoitussuhdetta ei ole määritelty, eli bensakoktaileja voi tehdä vapaasti.

Jäte ei maailmasta lopu

Osa autojen maahantuojista, autokauppiaista ja asiakkaista suhtautuu varovaisesti flexfuel-autoihin. Jotkut pohtivat, onko kyseessä vain ohimenevä villitys.

– Ehkä suomalaiseen asenteeseen kuuluu suhtautua vähän varovasti. Flexfuel-autojen huoltoväli on vähän pienempi kuin bensakoneen, mutta muuten auto ei muista eroa, Vehmala-Viksten pohtii.

Raaka-aineen saatavuus on turvattu: jäte ei maailmasta lopu.