Tuulilasikampanja ABC-asemilla paljasti: Vain alle puolet autojen tuulilaseista on kunnossa


1.6.2018


ABC-asemilla järjestetty tuulilasikampanja paljasti, että vain alle puolella tarkistetuista autoista oli tuulilasi kunnossa. Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanjassa muistutettiin pääsiäisviikonloppuna autoilijoita tuulilasin merkityksestä liikenneturvallisuudelle. Autoalan opiskelijat tarkastivat autojen tuulilaseja ilmaiseksi ABC-asemien pihoilla Helsingissä, Hämeenlinnassa, Lappeenrannassa, Oulussa, Seinäjoella ja Turussa. Autoilija sai tarkistuksesta oman tarkastusraportin, johon oli merkitty tuulilasin kuntoon liittyviä asioita, kuten onko lasissa kiveniskemiä, halkeamia tai onko se kulunut. Kolmannen kerran järjestetyssä kampanjassa tarkastettiin 2323 tuulilasia.

Tuulilaseista 54 % vaati toimenpiteitä ja 46 % oli kunnossa. Viime vuonna vastaavat luvut olivat 46 % ja 54 % eli luvut ovat eri projektivuosina olleet hyvin lähellä toisiaan. Yleisimpiä tuulilasivaurioita olivat kiveniskut ja halkeamat. Halkeama aiheutuu osittain tien kunnosta aiheutuvista kivien ja nastojen sinkoilusta. Eri paikkakuntien tulokset olivat hyvin samanlaisia valtakunnallisiin verrattuna ja eroa oli vain muutamia prosentteja tilastoissa.


 

Kuva 1. Tuulilasien kunto koko otannasta


Pienten autojen ja katumaasturien tuulilasit parhaimmassa kunnossa

Kunnossa olevien tuulilasien määrä laskee eniten ajoneuvojen ollessa 10-vuotiaita tai vanhempia. Segmenttejä tarkasteltaessa huomataan, että pienemmissä autoissa ja katumaastureissa tuulilasit ovat parhaimmassa kunnossa. Pienissä autoissa tuulilaseista oli kunnossa 59 prosenttia. Korjausta suositeltiin 26 prosentille ja vaihtoa suositeltiin vain 15 prosentille, kun taas keskiluokan ja sitä suurempien ajoneuvojen tuulilaseista kunnossa oli 43 prosenttia, korjausta suositeltiin 32 prosentille ja vaihtoa suositeltiin 25 prosentille. Eroon vaikuttaa ajoneuvojen käyttöympäristö ja -tarkoitus. Usein pienemmillä autoilla ajetaan kaupunkiympäristössä, jossa ei alhaisempien nopeuksien vuoksi lennä niin paljon nastoja ja kiviä tuulilaseihin kovalla voimalla. Katumaasturi-luokan ajoneuvoissa tuulilasit vaikuttavat olevan paremmassa kunnossa. On vaikeaa sanoa, johtuuko tämä siitä, että tuulilasit ovat korkeammalla vai ajoneuvojen nuoremmasta iästä.

Kuva 2. Tuulilasien kunto auton segmentin mukaan

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa. Kura, lumi, suola, jää ja huurre lasissa pimentävät tehokkaasti näkymää tuulilasin läpi. Naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi.

Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanja on Autoalan Keskusliiton, Saint-Gobainin, Autoliiton, Trafin, Liikenneturvan ja Onnettomuustietoinstituutin yhteinen liikenneturvallisuuskampanja.

Lisätietoja:

tekninen johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto, puh. 0400 904 003
liiketoimintajohtaja Jussi Kovasiipi, Saint-Gobain Autover, puh. 040 580 0403
viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen, Autoliitto, puh. 040 751 1173
ylitarkastaja Reetta Kinisjärvi, Trafi, puh. 029 5345 598
johtava asiantuntija, Jussi Pohjonen, Trafi, puh. 029 5345 310
yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen, Liikenneturva, Turku p. 020 7282 362
liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, Onnettomuustietoinstituutti, puh. 040 450 4627