24.8.2017
S-marketeissa ja Prismoissa menestyneitä itsepalvelu-eli pikakassoja kokeillaan nyt asiakkaiden toiveesta S-ryhmän pienmyymälöissä.
Ensimmäiset pilotti-pikakassat aukesivat tänään Helsinkiin Alepa Jätkäsaareen sekä hiljattain Jyväskylään Sokoksen yhteydessä toimivan Herkun kioski- ja kahvilapuolelle.
– Pikakassojen käyttäjämäärät kasvavat jatkuvasti ja saamme niistä paljon hyvää palautetta. Kun asiakkaat alkoivat toivoa pikakassoja myös pienempiin myymälöihin, päätimme hyvistä kokemuksista rohkaistuneina kokeilla niitä, ryhmäpäällikkö Veera Vuorinen S-ryhmän vähittäiskaupan ketjuohjauksesta kertoo.
Pääkaupunkiseudulla vaikuttavan HOK-Elannon kokemusten mukaan pikakassat sopivat hyvin ruuhkahuippujen tasaamiseen vilkkaissa myymälöissä. Osuuskaupassa odotetaan mielenkiinnolla, miten asiakkaat ottavat pikakassan vastaan juuri avatussa pienmyymälässä.
– Pikakassa on asiakkaiden arkea helpottava lisäpalvelu. Pienessä myymälässä pikakassa avittaa parhaimmillaan nopeaa asiointia, Alepa- ja S-market-ketjujen johtaja Kimmo Nikula HOK-Elannosta kertoo.
S-ruokakaupoissa on ympäri Suomen lähes 40 itsepalvelu- eli pikakassaa: 19 S-marketissa, 18 Prismoissa sekä nyt ensimmäisessä pienmyymälässä Alepassa. Pikakassalla asiakas hoitaa tuotteiden EAN-koodien lukemisen ja maksamisen omatoimisesti.
Asiakasmäärät ovat kehittyneet S-ruokakaupoissa tasaisesti pikakassojen käyttöönottovuodesta 2012 ja niiden käytöstä on tullut monelle asiakkaalle jo arkea. Kuukausittain asiakaskäyntejä on noin miljoona.
– Käyttäjiä löytyy kaikista asiakasryhmistä. Esimerkiksi iällä tai sukupuolella ei näytä olevan käyttöhalukkuuden suhteen merkitystä, Veera Vuorinen kertoo.
– Pääkaupunkiseudulla pikakassoille on ollut selvää kysyntää. Esimerkiksi HOK-Elannon S-marketeissa noin 25 prosenttia asiakkaista on tykästynyt käyttämään pikakassoja, Kimmo Nikula kertoo.
Pienmyymäläkokeilusta huolimatta pikakassojen avauksia harkitaan S-ryhmässä maltillisesti.
– Tärkeintä on, että pikakassoja on niissä myymälöissä, joissa ne tuottavat suurimman hyödyn asiakkaille. Asiakasmääriä ja palautteita seuraamalla teemme päätökset siitä, laajennetaanko palvelua muihin myymälöihin, Vuorinen toteaa.
Pikakassat eivät ole vähentäneet perinteistä kassapalvelua tai henkilökunnan työmäärää.
– Myymälähenkilökunnan määrässä ei ole tapahtunut muutosta pikakassojen vuoksi. Pikakassojen idea on tuoda vaihtoehto kassapalvelulle ja lyhentää jonottamiseen kuluvaa aikaa, Veera Vuorinen korostaa.
18.9.2024 | Uutiset
13.9.2024 | Uutiset
10.9.2024 | Uutiset