S-ryhmän palveluilla uskollisimmat asiakkaat


18.9.2013

S-Pankki vei ykkössijan vuotuisessa Asiakkuusindeksi-tutkimuksessa, joka mittaa suomalaisten kuluttajien asiakaskokemusta ja -uskollisuutta. Myös S-ryhmän muut mukana olleet ketjut veivät alojensa ykkössijat.

S-Pankki teki hurjan kirin viimevuotisiin tuloksiin verrattuna, kun se nousi 10. sijalta suoraan ykköseksi. S-Pankin valttina oli tasaisuus, koska se sai kaikista tutkimuksen osa-alueista korkeat arvosanat. Nämä kuluttajilta kysytyt osa-alueet olivat valmius suositteluun, tulevat ostoaikomukset ja asiakkuuden pysyvyys.

– Asiakasuskollisuus syntyy vain tekojen kautta. Me panostamme siihen, että teemme asiakkaan tarpeeseen kohdistuvia tuotteita ja palveluita ja teemme niiden käytöstä helppoa ja yksinkertaista, S-Pankin henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Jari Sinkkonen painottaa.

Menestystä myös kaupan ketjuissa

Omien toimialojensa ykkössijat ottivat myös päivittäistavarakaupan Prisma/S-market-kaksikko ja tavaratalojen sarjassa Sokos. Prisma/S-market oli ylivoimainen omassa sarjassaan ja ainoa kaupan alan ketjuna tutkimuksen kymmenen kärjessä. Sokos-ketju taas päihitti niukasti muut tavarataloketjut, Stockmannin ja Anttilan.

Suomen laajin uskollisuustutkimus

Asiakkuusindeksi on Suomen kattavin vuosittainen tutkimus suomalaisten yritysten asiakaskokemuksesta ja -uskollisuudesta. Mukana on kymmenen eri toimialan suurimmat ja mielenkiintoisimmat toimijat. Kuluttajia arvioivat vain niitä yrityksiä, joiden kanssa ovat asioineet. Näin ollen tulokset perustuvat käytännön kokemuksiin eivätkä vain mielikuviin yrityksistä.

Tutkimuksen teettivät Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML ja Avaus. Norstatin toteuttamaan tutkimukseen vastasi yhteensä noin 2 000 suomalaista kuluttajaa.