Retki kauppaan: Osuuskauppa KPO kutsuu alakoululaiset tutustumaan kaupan maailmaan


24.10.2019

Mistä tuotteet tulevat ruokakaupan hyllyihin? Mitä tuotepakkauksista selviää? Mistä tunnistaa kotimaisen ruuan? Yli 200 koululaista tutustuu tänä syksynä Osuuskauppa KPO:n S-marketeissa kaupan maailmaan. Taustalla on S-ryhmän ja Ruokatiedon kouluille toteuttama opetuskokonaisuus.

Retki kauppaan on kokonaisuus, jonka tarkoituksena on tukea opetussuunnitelman ”ulos luokasta oppimaan” -ajattelua ja kannustaa löytämään uusia oppimisympäristöjä myös koulun ulkopuolelta.

– Retki kauppaan tarjoaa alakoululaisille tilaisuuden opetella kuluttajataitoja tavalla, joka ei olisi luokkatilassa mahdollista. Retkellä harjoitellaan myös tuiki tärkeitä ryhmätyötaitoja ja vahvistetaan oppilaiden osallisuutta koulutyön suunnitteluun. Parhaiten retki soveltuu 3.–4.-luokkalaisille, Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi kertoo.

– Lapsille ja nuorille on tärkeä tarjota tietoa kaupan maailmasta. Esimerkiksi tieto ruoan reitistä kauppaan ja ruokahävikistä opettaa ymmärtämään tuotteiden taustoja ja arvostamaan ruokaa. Kaupan tiloissa vierailu auttaa kehittämään kuluttajataitoja, Osuuskauppa KPO:n viestintä- ja asiakkuuspäällikkö Mikko Keskinen sanoo.

Osuuskauppa KPO:n alueella retkiä tehdään 15 paikkakunnalla syksyn ja talven aikana. Jo varmistuneilla vierailuilla kaupan maailmaan tutustuu yhteensä yli 200 koululaista.

– Minua kiinnostaa suuresti tällaiset ns. autenttiset oppimisympäristöt, joissa tieto on ympärillä, löydettävissä ja havaittavissa konkreettisesti.  Lisäksi Retki kauppaan sopii hyvin meidän nelosten opetussuunnitelmaan. Paketti on selkeä ja sen tavoitteena on edistää lasten terveellistä syömistä ja vahvistaa myös tietoisia kuluttajataitoja, kertoo Kokkolan Hollihaan koulun rehtori Pertti Kuosmanen.