Osuuskauppa KPO:n myynti kasvoi alkuvuonna


10.8.2017

Osuuskauppa KPO:n tammi-kesäkuun 2017 verollinen myynti oli 389,3 miljoonaa euroa kasvaen edellisvuodesta 4,2 %. Alkuvuoden operatiivinen tulos oli 9,3 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon 0,2 miljoonaa euroa. Myynnin kasvua selittää muun muassa polttonesteen sekä autokaupan myynnin kasvu. Myös KPO:n investoinnit pohjalaismaakuntiin sekä asiakasomistajamäärän kasvu jatkuivat vahvoina.

Myynnin kasvua useista lähteistä

Myynnin kasvu oli erityisen vahvaa KPO:n market-ketjuista liikennemyymälä – ja polttonestekaupassa, jossa myynnin kasvua kirjattiin 7,2 % vuoteen 2016 verrattuna. Prisma-, S-market- ja Sale –ketjuissa myyntiä kertyi edellisvuoden tahtiin. Käyttötavarakaupan myynti oli edellisvuotta 4,6 % jäljessä kevään ja alkukesän kylmän sään vuoksi, mikä vaikutti erityisesti piha- ja puutarhakauppaan. KPO:n autoliikkeissä myynti kasvoi peräti 28,5 %, johtuen erityisesti uusien autojen kaupan piristymisestä sekä Kokkolan uudesta Automaa –toimipisteestä. KPO osti Wetterin liiketoiminnan Kokkolassa, joka maaliskuun alusta lähtien on toiminut Automaa nimellä.

KPO:n matkailu- ja ravitsemiskauppa kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 5,8 %, erityisesti majoituskaupan hyvän kehityksen ansiosta. Ravintoloissa myynti säilyi edellisvuoden tasolla. Ravintoloiden myyntiä lisäsi Vaasaan Vappuna avattu uusi ravintola Villa Sandviken, jonka asiakkaat ovat ilahduttavasti löytäneet ja ottaneet omakseen. Kokkolassa puolestaan ravintola Rosso oli kuukauden verran kiinni perusteellisen ravintolauudistuksen aikana. Uudistettu Rosso avattiin asiakkaille kesäkuun puolivälissä.

”Viime vuonna saimme vapautuneiden aukioloaikojen ja halpuutuksen myötä alkuvuoden market -kaupalle myynnillisesti lentävän lähdön. Tänä vuonna olemme jatkaneet ruoan hintojen laskemista ja onnistuneet pitämään viime vuonna saavutetun myynnin tason. Autokaupan myynnin kasvu on ollut myös erinomaista, ja se on yksi merkki taloustilanteen kohentumisesta yleisestikin,” kertoo Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop. ”Tuloksellisesti olemme onnistuneet autokaupan tulosparannuksen sekä kaikkia toimialoja koskevien kustannussäästöjen avulla kattamaan päivittäistavarakaupan halpuutuksen aiheuttaman tulomenetyksen sekä majoitus- ja ravitsemiskaupan investointien vaikutukset,” Biskop lisää.

Investoinnit palveluihin kasvussa

Osuuskauppa KPO investoi alkuvuonna 2017 yhteensä 14,6 miljoonaa euroa palveluverkostonsa kehittämiseen pohjalaismaakunnissa, mikä on 4,2 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Merkittävimpiä valmistuneita tai vielä käynnissä olevia hankkeita ovat toukokuussa avattu uusi S-market Haapajärvi, Kalajoen ABC –liikennemyymälän laajennus, myymäläuudistukset S-marketeissa Laihialla ja Himangalla sekä ABC Oravaisissa, uuden Sale Kinnulan rakennustöiden aloittaminen, liiketoimintakaupan myötä avattu uusi Automaa –autotalo Kokkolassa, Villa Sandviken -ravintolan avaus Vaasassa, Kokkolan Rosson uudistaminen sekä muutostyöt kauppakeskuksissa Kallentorilla Kokkolassa ja Rewell Centerissä Vaasassa.

”Investoinneillamme on suuri työllistävä vaikutus toiminta-alueemme rakentajien keskuudessa. Haluamme tarjota hyviä kauppapalveluita ja kilpailukykyisiä etuja kaikille asiakasomistajillemme, joiden määrä ylitti kesäkuussa jo 114 000. Tyytyväinen pitää olla myös siihen, että pystyimme tänäkin vuonna tarjoamaan kesätyöpaikan lähes 1 000:lle alueemme nuorelle” kertoo Biskop.      

Näkymät loppuvuodelle

KPO:n koko vuoden myynnin odotetaan hieman kasvavan ja tuloksen pysyvän samalla tasolla vuoden 2016 kanssa. Loppuvuoden investoinnit tulevat olemaan hieman alkuvuotta pienemmät. Näkyvimpiä investointeja tulevat olemaan kesän ja syksyn aikana toteutettavat Vaasan uusien ja uudistuvien ravintoloiden muutos- ja rakennustyöt sekä Kinnulan uuden Salen valmistuminen.