Osuuskauppa KPO:n myynti kasvoi alkuvuonna ja 110 000 omistajan raja rikkoutui


18.8.2016

Osuuskauppa KPO:n tammi-kesäkuun 2016 verollinen myynti oli 373,6 miljoonaa euroa kasvaen edellisvuodesta 2,6 %. Alkuvuoden operatiivinen tulos oli 9,1 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon 1,8 miljoonaa euroa. Myyntiä kasvattivat muun muassa aukioloaikojen vapautuminen ja halpuuttaminen market-kaupassa sekä autokaupan piristyminen. Myös KPO:n investoinnit pohjalaismaakuntiin sekä asiakasomistajamäärän kasvu jatkuivat vahvoina.

Lisää myyntiä ja töitä

Myynnin kasvu oli erityisen vahvaa KPO:n market-ketjuissa, joissa niin Prismat (+7,7 %), S-marketit (+3,1 %) kuin Saletkin (+8,7 %) lisäsivät myyntiään alkuvuoteen 2015 verrattuna. Päivittäistavaroiden ohella käyttötavaroita (myynnin kasvu +7,1 %) ostettiin KPO:n liikkeistä aiempaa enemmän. Vahvaa kasvu oli myös KPO:n autoliikkeissä, joissa erityisesti uusien autojen kaupan piristyminen toi alkuvuonna 6,8 % kasvun edellisvuodesta.

Kokkolan ja Vaasan Original Sokos-hotellien kapasiteettia tilapäisesti leikanneista huoneremonteista huolimatta KPO:n matkailu- ja ravitsemiskauppa kasvoi niin ikään vuoden ensimmäisellä puoliskolla 1,2 %. Liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa sen sijaan polttonesteiden hintojen kehitys sekä aukioloaikojen vapautuminen näkyi 7,7 % myynnin laskuna viime vuoteen verrattuna. Euromääräisen myynnin laskusta huolimatta KPO myi polttonesteitä litroissa mitattuna n. 6 % edellisvuotta enemmän.   

”Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, miten asiakasomistajamme ovat ottaneet liikkeidemme laajentuneet aukioloajat vastaan. Asiakasmäärien ja myynnin kasvu on auttanut kompensoimaan hintojen laskemisen aiheuttamia kustannuksia. Lisäksi ruoan hävikkimme on pienentynyt ja olemme pystyneet pidempien aukioloaikojen myötä tarjoamaan henkilökunnalle lisää työtunteja noin 25 henkilötyövuoden verran. Tämä vastaa kolmen S-marketin henkilömäärää” kertoo Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop. ”Tuloksemme parantumiseen ovat vaikuttaneet  
lisäksi osuuskauppamme sisäiset sekä SOK:n tekemät kustannussäästöt ja uusien autojen myyntimäärän kasvu liikkeissämme alkuvuoden aikana” Biskop lisää.

Jatkuvia investointeja asiakasomistajien ja alueen eduksi

Osuuskauppa KPO investoi alkuvuonna 2016 10,4 miljoonaa euroa palveluverkostonsa kehittämiseen pohjalaismaakunnissa. Merkittävimpiä valmistuneita tai vielä käynnissä olevia hankkeita ovat Original Sokos Hotel Kaarlen ja Vaakunan huoneremontit Kokkolassa ja Vaasassa, Autoliike Nystedtin uusien toimitilojen rakentaminen Kokkolassa, Vaasan Prisman aula- ja vuokratilojen uusiminen, Nivalan S-marketin uudistaminen, ABC CarWash – pesuautomaatin rakentaminen Pietarsaaren Prisman yhteyteen, kauppakeskus Kallentorin muutostyöt Kokkolassa sekä Haapajärven uuden S-marketin rakennustyöt.

”Investoinneillamme on suuri työllistävä vaikutus toiminta-alueemme rakentajien keskuudessa. Haluamme tarjota hyviä kauppapalveluita ja kilpailukykyisiä etuja kaikille asiakasomistajillemme. Olemmekin erittäin tyytyväisiä omistajiemme määrän kasvun jatkumiseen – 110 000 KPO:n asiakasomistajan rajapyykki ohitettiin sopivasti heinäkuussa liiketoimintamme täyttäessä tänä vuonna 110 vuotta. Tyytyväinen pitää olla myös siihen, että pystyimme tänäkin vuonna tarjoamaan kesätyöpaikan lähes 1000:lle alueemme nuorelle” kertoo Biskop.      
 
Näkymät loppuvuodelle

KPO:n koko vuoden myynnin ja tuloksen odotetaan olevan vähintään samalla tasolla vuoden 2015 kanssa. Investoinnit tulevat loppuvuonna jatkumaan samalla tasolla kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon kanssa.

”Pohjalaismaakuntien taloudellinen tilanne on edelleen kohtalaisen hyvä koko maahan verrattuna. Yksityisen kulutuksen pitäessä talouden rattaita pyörimässä on veronkorotusten välttäminen ensisijaisen tärkeää. Aukioloaikojen vapautuminen on hyvä esimerkki onnistuneesta normien purkamisesta ja tämän kehityksen toivoisimme jatkuvan edelleen” kertoo Biskop.