Osuuskauppa KPO:n myynti ennätyslukemiin ja 110 000 asiakasomistajan raja rikki


24.2.2017

Osuuskauppa KPO:n vuoden 2016 myynti nousi ennätyslukemiin liiketoiminnan tuloksen säilyessä edellisen vuoden vahvalla tasolla. Myynnin positiivisen kehityksen mahdollistivat halpuuttamisen ja laajentuneiden aukioloaikojen myötä edelleen kasvaneet volyymit sekä myynnin kasvu autokaupassa ja matkailu- ja ravitsemiskaupassa.

KPO:n verollinen myynti oli viime vuonna 767,9 (ed.v. 750) miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja oli 22,9 (ed.v. 22,8) miljoonaa euroa. KPO investoi 30,9 (ed.v. 31,2) miljoonaa euroa palveluverkostonsa kehittämiseen. Bonusta, osuusmaksun korkoa ja maksutapaetua maksettiin yhteensä 25,5 (ed.v. 24,6) miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä oli vuoden lopussa 1 665.

Myynti kasvoi edellisestä vuodesta 18 miljoonaa euroa eli 2,4 prosenttia. KPO:n verollinen myynti jakautui seuraavasti: 
päivittäistavarakauppa 58,5 %, polttonestekauppa 15,9 %, käyttötavarakauppa 10,2 %, autokauppa  9,3 %, matkailu- ja ravitsemiskauppa 5,0 % ja kiinteistöliiketoiminta 1,1 %

KPO:n market-toimialan myynti kasvoi edellisvuodesta 1,8 prosenttia ja oli 666,6 miljoonaa euroa. Matkailu- ja ravitsemistoimialan myynti oli 23,9 miljoonaa euroa, mikä oli 3,6 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Autokaupan myynti oli 71,5 miljoonaa euroa, missä oli kasvua edelliseen vuoteen 9,0 prosenttia.

Asiakasomistajat saivat Bonusta 23,1 miljoonaa euroa

Viime vuonna KPO:hon liittyi 5 248 uutta jäsentä eli asiakasomistajaa. Jäsenmäärä oli joulukuun lopussa 113 593. KPO:n toiminta-alueen kotitalouksista kaksi kolmasosaa on KPO:n asiakasomistajia. Asiakasomistajien saama Bonus oli 23,1 miljoonaa euroa. Viime vuonna Bonusta, osuuspääoman korkoa ja maksutapaetua maksettiin yhteensä 25,5 miljoonaa euroa eli keskimäärin 230 euroa jäsentä kohden.

Tulos hyvällä tasolla kasvaneiden volyymien myötä

KPO:n operatiivinen tulos pysyi samalla tasolla edellisvuoden kanssa ollen 22,8 miljoona euroa. Ylijäämä ennen veroja oli 22,9 (ed.v. 22,8) miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli 83,4 % (ed.v. 82,7 %). Tuloksestaan KPO maksaa veroja 5,2 miljoonaa euroa.

”Olemme halpuutuksen myötä leikanneet edelleen päivittäistavarakaupan myyntikatettamme. Samalla halpuutus ja laajentuneet aukioloajat, jotka otimme marketeissamme kattavasti käyttöön heti vuoden alusta, ovat kuitenkin lisänneet liikkeidemme asiakasmääriä ja myytyjä tuotteita kappaleissa, kiloissa ja litroissa mitattuna. Myynnin kasvu, pienentynyt hävikki ja käyttötavarakaupan positiivinen kehitys ovat kompensoineet katteiden leikkauksen vaikutusta KPO:n tulokseen. Pidempien aukioloaikojen myötä olemme myös pystyneet tarjoamaan henkilöstölle merkittävästi lisää työtunteja” kertoo toimitusjohtaja Kim Biskop.

”Autokauppa vilkastui Suomessa vuonna 2016 ja myös KPO:n autoliikkeiden myynti kasvoi vahvasti. Matkailu- ja ravitsemiskaupassa toteutimme huoneuudistuksia hotelleissamme, joiden käyttöasteet säilyivät hyvällä tasolla.”   

”Maamme talous kääntyi viime vuonna hitaaseen kasvuun. Myös KPO:n yleisvire oli positiivinen viettäessämme 110-vuotisjuhlavuottamme. Liikkeidemme myynnin ohella asiakasomistajiemme määrä jatkoi vahvaa kasvuaan – 110 000 jäsenen rajapyykki ohitettiin kesäkuussa ja vuoden lopussa meitä oli yli 113 000. Juhlavuonna KPO:n asiakasomistajia muistettiin muun muassa erilaisten kisojen ja toimipaikoissamme järjestettyjen tapahtumien muodossa.”  

Investoinnit toimipaikkoihin jatkuvat vuonna 2017

KPO:n investoinnit toiminta-alueelle olivat 30,9 miljoonaa euroa. Vuoden 2016 aikana avattiin Autoliike Nystedtille uusi autotalo Prisman läheisyyteen Kokkolassa, toteutettiin mittavat huone- ja kiinteistötekniikan uudistukset Sokos Hotel Vaakunassa Vaasassa ja Sokos Hotel Kaarlessa Kokkolassa sekä tehtiin muutostöitä Kokkolan kauppakeskus Kallentorilla. Lisäksi Prisma Vaasan kauppakäytävä uudistettiin, avattiin ABC Carwash –autopesu Pietarsaaren Prisman pihapiiriin, toteutettiin myymäläuudistukset S-market Nivalassa ja ABC Oravaisissa, kalustouudistukset S-marketteihin Himangalla ja Isossakyrössä sekä ostettiin liikekiinteistö Klemetinkadulta Vaasasta. Lisäksi pienempiä remontteja tehtiin useilla paikkakunnilla.

KPO on budjetoinut alkaneelle vuodelle 27 miljoonan euron investoinnit palvelujen parantamiseen. Vuoden 2017 merkittävimpiä investointeja ovat Haapajärven uusi S-market, ABC Kalajoen laajennus sekä vanhan S-marketin korvaavan uuden myymälän rakentamisen aloitus Kinnulassa. Lisäksi Vaasassa avataan vappuna 2017 uusi Villa Sandviken –ravintola.

Tulevaisuuden investointihankkeista merkittävimmän, Vaasan Risön alueelle suunnitellun uuden Prisma–hypermarketin, suunnittelu jatkuu Vaasan kaupungin kanssa joulukuussa 2016 uudistetun aiesopimuksen myötä.

”Vuoden 2017 odotukset ovat kaupan alalla varovaisen positiiviset. KPO pyrkii säilyttämään hintajohtajan asemansa päivittäistavarakaupassa ja kasvattamaan myyntiään kehittämällä edelleen verkostoaan ja palveluitaan. Halpuuttamista jatketaan edelleen kaikissa KPO:n marketkaupan ketjuissa. Talouden kasvu on viime vuosina ollut täysin kotitalouksien kulutuskysynnän ja rakentamisen varassa. Onkin toivottavaa, että hallituksen budjettiesitys ja kilpailukykysopimus lupaustensa mukaisesti keventäisivät ansiotuloverotusta ja lisäisivät ostovoimaa” toteaa Biskop.

Ostoja omalta alueelta 100 miljoonalla

”Oman toiminta-alueen hyvinvointi on KPO:lle elinehto. Pyrimmekin kohdistamaan hankintoja alueellemme mahdollisimman paljon. Viime vuonna ostimme tuotteita ja palveluita pohjalaismaakunnista yhteensä yli 100 miljoonan euron arvosta 2400:lta eri yritys- ja yhteistyökumppanilta. Toiminta-alueemme liikuntaa, urheilua ja kulttuuria puolestaan tuimme noin 0,4 miljoonalla eurolla esimerkiksi Kannustajat- ja Nuori Lupaus – ohjelmiemme kautta. Lisäksi tuimme alueemme korkeakouluja viime vuonna yhteensä 180 000 euron lahjoituksin. Alueellisena toimijana meille on erityisen tärkeää, että laadukkaiden opiskelumahdollisuuksien lisäksi korkeakoulut tuottavat jatkossakin osaavia työntekijöitä ja innovaatioita pohjalaisen elinkeinoelämän tarpeisiin” kuvaa Biskop.