KPO tarjoaa kesätöitä myös sadoille alaikäisille


27.6.2022

Osuuskauppa KPO tarjoaa tänäkin vuonna kesätyöpaikan noin 600 14–18-vuotiaalle koululaiselle toimialueellaan. Tämä on lähes puolet KPO:n yli 1200 kesätyöntekijästä tänä kesänä. Alaikäiset nuoret työllistyvät Prismoihin, Prisma Rautaan, S-marketeihin, Saleihin, ABC-liikennemyymälöihin sekä hotelleihin ja ravintoloihin kesä-elokuussa suoritettavan Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelun kautta kahdeksi viikoksi.

”KPO on ollut vuodesta toiseen nuorten suurimpia työllistäjiä – ei vain alueellisesti, vaan koko Suomen mittakaavassa. Meille on arvokysymys tarjota kesätyöpaikkoja alueemme nuorille jopa varsinaista tarvettamme enemmän ja panostaa erityisesti ensimmäisiin kesätyökokemuksiin, jotta saadaan nuoret viihtymään palvelualalla ja palaamaan työntekijöiksi tulevaisuudessa”, kertoo Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop.

Lähes jokainen KPO:n toimipaikka työllistää kesäharjoittelijoita, ja suurimmat yksiköt ottavat jopa yli 20 koululaista harjoitteluun. Tyypillinen esimerkki on S-market, johon tulee 1–2 harjoittelijaa kerralla kahden viikon välein koulujen loma-aikana. Esimerkiksi Kälviän S-marketissa yhteensä 10 alaikäistä koululaista pääsee tutustumaan kaupassa työskentelyyn.

”Kesäharjoittelu tarjoaa koululaisille tilaisuuden perehtyä kaupan eri työtehtäviin ja opettaa myös työelämän pelisääntöjä ja taitoja, kuten tulemaan ajoissa töihin, hoitamaan annetut tehtävät sekä työskentelemään osana tiimiä. Kesäharjoittelu antaa kaupalle mahdollisuuden näyttää, miten kiva työpaikka se on. Parhaimmillaan meille tulee kesäharjoittelijoiksi koululaisia, jotka ovat tehneet meillä TET-harjoittelun ja myöhemmin hakevat vielä varsinaisiksi kesätyöntekijöiksi”, kertoo Kälviän S-marketin marketpäällikkö Tuija Juntunen.

S-market Kälviän kesän ensimmäisille Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelijoille Romeo Pöppöselle ja Aaro Piippolalle harjoittelu avasi kaupan arkea. ”Teimme perinteistä hyllytystä, siivousta ja tavaroiden järjestelyä. Vaikeinta oli tuotteiden paikan löytäminen”, kaksikko kuvailee. ”Se, miten paljon kaupassa kävellään päivän aikana, yllätti”, lisää Pöppönen. Loppulomalle nuoret suunnittelevat muun muassa oleskelua kavereiden kanssa.

Lisätietoja:
Kim Biskop, toimitusjohtaja
Tuija Juntunen, marketpäällikkö