KPO investoi voimakkaasti alkuvuonna


10.8.2009

KPO investoi voimakkaasti alkuvuonna

KPO jatkoi voimakasta investointitahtiaan ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Investoinnit toimialueelle olivat 11,9 miljoonaa euroa. KPO:n vähittäismyynti oli lähes edellisen vuoden tasolla ollen 289,6 miljoonaan euroa (291,2). Päivittäistavarakauppa jatkoi hyvää kehitystään. KPO:n toiminnan tulos oli 6,9 miljoonaa euroa.

KPO:n market-toimialan myynti kasvoi edellisvuodesta 1,5 prosenttia ja oli 245,9 miljoonaa euroa. Päivittäistavarakauppa jatkoi vahvaa kehitystään kasvaen 7,5 % edellisen vuoteen verrattuna. Liikennemyymälöiden myynti pieneni polttoaineen hinnan laskun myötä 10,3 % myytyjen litrojen pysyessä kasvussa. Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli 9,6 miljoonaan euroa, jossa laskua edelliseen vuoteen oli 2,1 %. Autokaupan myynti oli 31,9 miljoonaa euroa, missä on vähennystä edelliseen vuoteen 20,6 %.

KPO:n investoinnit toimialueelle olivat 11,9 miljoonaa euroa. Palveluverkostoa kehitettiin mm. remontoimalla olemassa olevia myymälöitä sekä avaamalla useita uusia Sale-yksiköitä. Sokos Emotion Vaasassa oli tärkeä päänavaus käyttötavarakaupan kehittämisessä kuten myös Kokkolassa käynnistynyt Kodin Terran rakentaminen. Hotelli- ja ravintolainvestoinnit saavat jatkoa tällä viikolla avattavan Pietarsaaren Prisman ravintolauudistuksen myötä. Investoinnit rahoitettiin tulorahoituksella.

KPO:n henkilömäärä kasvoi 13 hengellä alkuvuonna ja oli kesäkuun lopussa 1 673 henkeä. Asiakasomistajien määrä jatkoi kasvuaan ja oli kesäkuun lopussa 86 229.

KPO:n toiminnan tulos oli alkuvuonna 6,9 miljoonaa euroa (9,7). Mittavien investointien myötä poistot kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna 1,8 miljoonaa euroa. Konsernin kassavirtaa kuvaava rahoitustulos oli 14,0 miljoonaa euroa (14,3).

”KPO:n alkuvuoden kehitys on ollut kokonaisuutena suunnitelmien mukaista. Olemme jatkaneet voimakasta investointitahtia palveluverkostomme kehittämiseksi ja pystyneet rahoittamaan investoinnit tulorahoituksella. Erityisen ilahtunut olen hyvästä päivittäistavarakaupan myynninkehityksestä. Odotamme yleisen taloudellisen tilanteen jatkuvan haastava myös loppuvuonna, mikä korostaa edelleen hintojen ja kustannustehokkuuden merkitystä kilpailutekijänä”, toteaa toimitusjohtaja Arttu Laine.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Arttu Laine