Korona sekoitti Osuuskauppa KPO:n alkuvuoden, henkilökuntaa työllistettiin yli toimialarajojen


6.8.2020

Osuuskauppa KPO:n tammi-kesäkuun 2020 verollinen myynti ja operatiivinen tulos olivat koronapandemiasta huolimatta lähellä edellisvuoden tasoa myynnin ollessa 410,4 miljoonaa euroa (edv 415,4) ja operatiivisen tuloksen ollessa 9,4 miljoonaa euroa (edv 10,8). Päivittäistavarakaupassa ja käyttötavarakaupassa nähtiin selvää myynnin kasvua, kun taas polttonestekaupassa, majoitus- ravintolakaupassa sekä autokaupassa kirjattiin merkittävää myynnin laskua. KPO:n investoinnit pohjalaismaakuntiin jatkuivat vahvoina.

Korona näkyi kiireenä päivittäistavarakaupan yksiköissä

Päivittäistavarakaupan osuus KPO:n alkuvuoden myynnistä oli n. 62%. Koronapandemian tuoma kulutuksen siirtyminen ravintoloista ruokakauppoihin avitti päivittäistavaramyynnin peräti 8,1 %:n kasvuun. Selvää kasvua nähtiin myös Prismojen, Kodin Terran ja Sokos Emotion -myymälöiden kautta tehdyssä käyttötavarakaupassa, jossa kasvua kirjattiin 5,6 %. Eniten pandemian vaikutuksista kärsi majoitus- ja ravintolatoimiala, jonka myynnissä nähtiin laskua peräti 50,2 %. Liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa laskua kirjattiin 16,3% ja autokaupan toimialalla 10,7 %.

”Alkuvuosi on myös KPO:lla ollut täynnä koronan tuomaa turbulenssia. Erityisesti Mara -toimialalla ajettiin rajoitusten myötä myynnillisesti seinään, kun taas ruokakaupoissa on huhkittu kovan myynninkasvun tuoman paineen alla. Jouduimme monen muun yrityksen tapaan käymään läpi yt-neuvotteluja äkillisen myynnin laskemisen vuoksi, mutta onneksi pystyimme tarjoamaan päivittäistavarakaupan yksiköistä työtä kaikille halukkaille työntekijöille, ja pitämään siten lomautukset minimissään”, kertoo Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop. ”Olen erittäin ylpeä henkilökuntamme ennakkoluulottomasta asenteesta hypätä yhtäkkiä uusiin tehtäviin ja toivottaa uudet työkaverit toisilta toimialoilta tervetulleeksi. On ollut ilo seurata myös sitä, miten yksiköissämme on innovoitu uusia tapoja tarjota palveluita ja tuotteita asiakkaillemme tässä uudessa tilanteessa. Myös Prismoihin ja useisiin alueemme S-marketeihin avatut ruuan verkkokaupat ovat saaneet lupaavan startin. Lukujen valossa olemme konsernina lähellä viime vuotta, mutta vaihtelu toimialojen ja yksiköiden välillä on ollut hurjaa. Olen erittäin kiitollinen henkilökunnallemme, joka on kovan paineen alla kyennyt näin hienosti toteuttamaan perustehtäväämme, eli palvelujen ja etujen tuottamista asiakasomistajillemme,” Biskop lisää.

Investoinnit ja alueemme nuorten työllistäminen tärkeää myös poikkeusvuonna

Osuuskauppa KPO investoi alkuvuonna 2020 yhteensä 16,4 miljoonaa euroa palveluverkostonsa kehittämiseen pohjalaismaakunnissa, mikä on edellisvuoden tasolla. Alkuvuonna valmistuneista hankkeista merkittävin on ollut uuden S-marketin avaus Isokyrössä. Myös KPO:n historian suurin investointi, Vaasan Liisanlehtoon rakentuva kaupungin toinen Prisma, käynnistyi varsinaisen rakentamisen osalta kevään aikana. S-market ketjussa puolestaan on käynnistetty konseptipäivitys, jonka myötä uusimme kaikkien yksiköidemme miljöön kahden tulevan vuoden aikana yhä paremmin asiakkaidemme toiveita vastaavaksi. Näiden lisäksi tehdään jatkuvasti pienempiä uudistuksia ja energiainvestointeja koko myymäläverkostossa.

”Investoinneillamme on suuri työllistävä vaikutus toiminta-alueemme rakentajien keskuudessa. Erityisen tyytyväinen olen siihen, että pystyimme tänäkin vuonna koronasta huolimatta tarjoamaan kesätyöpaikan yli 800:lle alueemme nuorelle. Tuolla määrällä olemme yksi Suomen suurimmista nuorten työllistäjistä ja hyvin monelle se ensimmäinen ihan oikea työpaikka” kertoo Biskop.

Näkymät loppuvuodelle

Koronapandemian kehitys määrittelee pitkälti myös KPO:n loppuvuoden näkymiä. Tämän
hetkisen näkymän mukaan tilanne KPO:n toimialoilla on hiljalleen palautumassa suurimmasta shokista, mutta matkaa normaaliin arkeen on vielä paljon. Koko vuoden myynnin ja tuloksen odotetaan jäävän jonkin verran edellisvuoden tasosta. Loppuvuoden investoinnit tullevat olemaan alkuvuotta jonkin verran suuremmat Vaasan Prisma -hankkeen vetämänä.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Kim Biskop