Kolumni: Tänään kentällä asiakasomistaja vs kanta-asiakas


3.2.2013

Otsikko on tarkoituksella provosoiva, sillä seuraavaksi tehdään urheilukielellä selkoa siitä, miten asiakasomistajuus eroaa kanta-asiakkuudesta.

Perusteellisin ero nousee arvoista. Vaikka kilpailu on kovaa, niin kuin kilpaurheilussa kuuluukin, kaikki ei ole kaupan. Eikä periaatteita myydä, se on osuuskaupan henki.

Toisin kuin osakeyhtiöissä, osuuskaupan tarkoitus ei ole tuottaa mahdollisimman suuria tuottoja muutamalla osakkeenomistajalle, vaan palveluja ja etuja kaikille asiakasomistajille.

Osuuskauppa on joukkuelaji

Jos lajeista puhutaan, osuuskauppa on enemmänkin joukkueurheilua. S-ryhmässä asioista päätetään tiimissä. Ideana on, että paras ratkaisu saadaan, kun asiakkaat ovat mukana omistajina kehittämässä tarpeitaan tyydyttävää kauppaa.

Se ei tarkoita, että tingittäisiin tehokkuudesta. Osuustoiminta on osoittautunut varsin iskukykyiseksi yritysmuodoksi. Kun osuuskauppa menestyy, myös asiakasomistajilla menee hyvin.

Yhteisen menestyksen ansiosta asiakasomistajat nauttivat omissa myymälöissään, ravintoloissaan, hotelleissaan ja muissa toimipaikoissaan aina vain runsaimmista asiakasomistajaeduista. Ei siis kanta-asiakastarjouksista.

Ero on merkittävä. Kanta-asiakasohjelmat ovat yksityisten osakeyhtiöiden keksimä vipuväline, jolla ne yrittävät selättää kilpailijansa.

Mutta kanta-asiakas ei omista yhtiöistä siivuakaan, toisin kuin osuuskaupan asiakasomistaja, joka tekee myös sijoituksen omaan joukkueeseen, eli oman osuuskaupan kassaan, liittyessään toimintaan mukaan.

S-ryhmä ei myöskään pahastu ollenkaan, että omistajajoukko kasvaa. Kaikilla on sama osuus. Ja mitä enemmän meitä on, sitä enemmän löytyy vääntövoimaa, kun pallo pitää toimittaa maalille. Mieluiten verkkoon asti.

Mikä finaaleissa painaa?

Itse asiassa osuustoiminta ja muut yritysmuodot eivät kilpaile edes samassa sarjassa. Jääkiekkoilijoiden tavoittelemasta kuus-nolla voitosta on turha puhua. Olla suurin ja mahtavin ei ole S-ryhmälle itseisarvo. Yhteinen hyvä on.

Eli taas tullaan arvoihin. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa hyvää asiakasomistajille: hyvinvointia. Jos siinä samalla sattuu kasvamaan isoksi, niin se kertoo siitä, että ihmiset ovat alkaneet miettiä, mikä elämässä lopulta merkitsee.

Osuuskaupan arvoissa korostetaan vastuullisuutta, yhteisöstä, ihmistä ja ympäristöstä huolehtimista. Se merkitsee, mitä tällä areenalla saadaan aikaan.