Arvonlisäverokannan korotus ei aiheuta massalaputusta S-ryhmän päivittäis- ja käyttötavarakaupassa


7.6.2010

Arvonlisäverokannan korotus ei aiheuta massalaputusta S-ryhmän päivittäis- ja käyttötavarakaupassa

Arvonlisäverokannat muuttuvat 1. heinäkuuta, mutta muutos ei näy S-ryhmän päivittäis- ja käyttötavarakaupan hintalapuissa yhdellä kertaa.

– Emme tule heinäkuun alussa toteuttamaan muita hinnoittelumuutoksia, kuin ostohintojen ja valikoimissa olevien tuotteiden muutoksista johtuvat normaalit hintamuutokset. Ennakoimme, että näiden muutosten määrä on vähäinen, S-ryhmän liiketoimintojen ketjuohjauksen ja hankinnan johtaja Risto Pyykönen kertoo.

Elintarvikkeiden arvonlisäverokanta nousee heinäkuun alussa 12 prosentista 13 prosenttiin ja yleinen arvonlisäverokanta – jolla verotetaan esimerkiksi käyttötavaroita – 22 prosentista 23 prosenttiin.

Kaikkien tuotteiden uusi hinnoittelu olisi Pyykösen mukaan työmäärältään niin suuri ponnistus, ettei se ole kustannusmielessäkään järkevää.

– Ison hypermarketin valikoimissa on 80 000 erilaista tuotetta. Kaikkien tuotteiden uudelleenhinnoittelu olisi valtava työ.

– Lisäksi käyttötavaravalikoimissa on keskikesällä paljon kausituotteita. Koska osa näistä tuotteista myydään elokuussa alennusmyynneissä pois, on niiden hinnan väliaikainen korottaminen turhaa siitä aiheutuvaan mittavaan työmäärään verrattuna, Pyykönen perustelee.

Asiakasnäkökulmasta toimintatapa herättää kysymyksen siitä, miten hinnoittelun läpinäkyvyys säilyy, jos muutos toteutetaan vähitellen?

– Tuotteet hinnoitellaan S-ryhmässä aina mahdollisimman kustannusperusteisesti. Kaikki kaupalle syntyvät kustannukset vaikuttavat hinnoitteluun. Pyrimme jatkuvasti tehostamaan toimintaamme, jotta erilaisten kustannustekijöiden vaikutukset jäisivät mahdollisimman pieniksi.

Pyykönen ampuu alas myös epäluulon siitä, että tuotteiden hintoja olisi nostettu vaivihkaa ennen veromuutosta.

– Hintoja ei ole muutettu ennen veronkorotusta. Tilastokeskuksen mukaan elintarvikkeiden vuositasoinen hinnanlasku huhtikuussa 2010 oli 5,6 prosenttia. Tämä kertoo, että viime lokakuussa tapahtunut elintarvikkeiden arvonlisäverokannan alennus on edelleen tuotteiden hinnoissa ja että hinnat ovat itse asiassa alentuneet alv-alennusta enemmän. Myös käyttötavarakaupassa tiukka kilpailuasetelma varmistaa sen, että hinnat ovat kilpailukykyiset, Pyykönen summaa.

Lisätietoja: 

SOK:n liiketoimintojen ketjuohjauksen ja hankinnan johtaja, kauppaneuvos Risto Pyykönen