Reilun kaupan tuotteita myytiin S-ryhmän marketeissa tammi–syyskuussa 5,2 miljoonaa kiloa. Edellisestä vuodesta myynti kasvoi huikeat 43 prosenttia.
Kasvua selittää erityisesti Reilun kaupan banaanin suosion voimakas kasvu. Sen myynti kasvoi edellisestä vuodesta peräti 55 prosentilla.
– Lähes puolet Reilun kaupan tuotteiden myynnistä tulee banaanista, se on selvästi suosituin tuote. Banaanin myynti on kasvanut jo muutaman vuoden ja vauhti on tänä vuonna vain kiihtynyt, valikoimajohtaja Katja Tapio S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
Reilun kaupan tuotteissa myynti keskittyy voimakkaasti suosituimpiin tuotteisiin. Yli 90 prosenttia kaikesta Reilun kaupan tuotteiden myynnistä tuli kuluvana vuotena 33 myydyimmästä tuotteesta.
Banaani, kahvi ja jäätelö kärjessä
S-ryhmän kauppojen valikoimissa on lähes 200 Reilun kaupan tuotetta.
Kokosimme tuotteet yhdelle listalle Foodie.fi-palveluun. Listan avulla voi tutustua tuotekirjoon sekä tarkistaa oman kaupan valikoimat ja hinnat.
Reilun kaupan tuotteen tunnistaa pakkauksessa olevasta Reilun kaupan logosta.
Myydyimmät Reilun kaupan tuotteet:
-
Reilun kaupan banaani, luomu
-
Reilun kaupan Reko-kahvi, luomu
-
Ben & Jerrys´s Cookie Dough -jäätelö
-
Reilun kaupan ruokokidesokeri
-
Dansukker luomuruokosokeri
-
Dansukker ruokopalasokeri
-
Pauligin Mundo-kahvi, luomu
-
Jalotofu kylmäsavu
-
Ben & Jerrys´s Cookie Dough Switch up -jäätelö
-
Ben & Jerrys´s Half Baked -jäätelö
(Lähde: S-ryhmän myyntidata, 1-9/2016)
Reilun kauppa auttaa alkuperämaissa
Kehitysmaiden pienviljelijöiden ja työntekijöiden aseman parantamiseen tähtäävän Reilun kaupan järjestelmän tuotteilla on S-ryhmän marketkaupoissa tärkeä rooli.
– Reilun kaupan tuotteet osuvat moneen isoon trendiin. Kuluttajia kiinnostaa tuotteiden alkuperä sekä tuotannon vastuullisuus ja eettisyys. Tarjoamalla Reilun kaupan tuotteita tarjoamme kuluttajille juuri näihin arvoihin sopivia tuotteita, Tapio kertoo.