115 -vuotiaan KPO:n asiakasomistajien palkitseminen ennätystasolla


19.2.2020

Osuuskauppa KPO:n myynti kasvoi vuonna 2019 ennätyksellisen vuoden 2018 jälkeen maltillisesti ollen 851,3 miljoonaa euroa. Toiminnan tulos parani edellisvuodesta sisäisten kehittämistoimenpiteiden ja kulusäästöjen ansiosta. Merkittäviä kulusäästöjä saatiin esimerkiksi energiakuluissa, joiden pienentämiseen KPO on investoinut merkittävästi viimeisen viiden vuoden aikana.

KPO:n verollinen myynti oli viime vuonna 851,3 (ed.v. 850,3) miljoonaa euroa ja liikevaihto 699,1 (ed.v. 696,6) miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja oli 27,1 (ed.v. 25,7) miljoonaa euroa. KPO investoi 23,6 miljoonaa euroa palveluverkostonsa kehittämiseen. KPO:n jäsenille maksettiin Bonusta, ylijäämänpalautusta, osuusmaksun korkoa ja maksutapaetua ennätykselliset 25,2 (ed.v. 24,0) miljoonaa euroa.

Myynti kasvoi edellisestä vuodesta 1,0 miljoonaa euroa eli 0,1 prosenttia. KPO:n verollinen myynti jakautui seuraavasti:
 
Päivittäistavarakauppa 56,8 %
Polttonestekauppa 17,3 %
Autokauppa 11,3 %
Käyttötavarakauppa 8,4 %
Matkailu- ja ravitsemiskauppa 4,5 %
Kiinteistöliiketoiminta 1,7 %

KPO:n market-toimialan myynti kasvoi edellisvuodesta 0,2 % ja oli 718,5 miljoonaa euroa.
Matkailu- ja ravitsemistoimialan myynti oli 24,0 miljoonaa euroa, mikä oli 5,5 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Autokaupan myynti oli 96,1 miljoonaa euroa, missä oli laskua edelliseen vuoteen 0,1 %.

KPO on yksi Suomen halutuimmista työnantajista

Henkilöstön määrä oli vuoden lopussa 1 640. KPO on Corporate Spiritin työtyytyväisyyttä mittaavan tutkimuksen mukaan yksi Suomen innostavimmista työpaikoista ja ylsi työyhteisötutkimuksessa jälleen parhaaseen AAA-luokitukseen. Tämän erinomaisen tuloksen ovat mahdollistaneet panostukset työolosuhteisiin ja -välineisiin sekä henkilökunnan työhyvinvointiin ja jaksamiseen.

Asiakasomistajia palkittiin ennätyksellisesti 25,2 miljoonalla eurolla

Viime vuonna KPO:hon liittyi 4 151 uutta jäsentä eli asiakasomistajaa. Jäsenmäärä oli joulukuun lopussa 125 389. KPO:n toiminta-alueen kotitalouksista kaksi kolmasosaa on KPO:n asiakasomistajia. Asiakasomistajien saama Bonus oli 21,3 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 Bonusta, osuuspääoman korkoa, maksutapaetua ja Osuuskauppa KPO:n historiassa ensimmäistä kertaa maksettua ylijäämänpalautusta maksettiin yhteensä 25,2 miljoonaa euroa eli keskimäärin 201 euroa jäsentä kohden.

Hyvä tulos mahdollistaa asiakasomistajien paremman palkitsemisen myös vuonna 2020

KPO:n ylijäämä ennen veroja parani edellisvuodesta ollen 27,1 miljoona euroa (ed.v. 25,7 miljoonaa euroa). Konsernin omavaraisuusaste oli 85,8 % (ed.v. 82,9 %). Tuloksestaan KPO maksaa veroja 5,9 miljoonaa euroa.

”Osuuskauppa KPO:n myynti kasvoi ennätyksellisesti vuonna 2018. Vuonna 2019 onnistuimme säilyttämään myyntimme edellisvuoden vahvalla tasolla. Oman toiminnan aktiivisen kehittämisen ansiosta KPO:n tulos oli hiukan edellistä vuotta parempi, vaikka kilpailu jatkoi kiristymistään kaikilla toimialoillamme. Tämän on mahdollistanut KPO:n henkilökunnan upea pitkäjänteinen työ palveluidemme ja verkostomme kehittämiseksi, sekä tietenkin asiakkaamme, jotka ovat käyttäneet palveluitamme entistä laajemmin. Haluammekin palkita asiakkaitamme korottamalla ylijäämästä omistajille maksettavaa osuutta yli 1,5 miljoonalla eurolla. KPO:n hallitus esittää kevään edustajiston kokoukselle, että KPO jakaa jäsenilleen 5 %:n osuuspääoman koron lisäksi 1,0 % ylijäämänpalautusta Osuuskauppa KPO:lta tehdyistä bonusostoista. Mikäli edustajiston kevätkokous hyväksyy esityksen, paranee meillä asioivien jäsentemme palkitseminen merkittävästi aiemmasta” kertoo toimitusjohtaja Kim Biskop.

Laajat investoinnit palveluverkostoon jatkuivat 2019, energiankulutuksessa säästöä peräti 5,3 %

KPO:n investoinnit vuonna 2019 olivat yhteensä 23,6 miljoonaa euroa. Vuoden merkittävimmät investoinnit olivat uuden S-market Lappajärven rakentaminen ja Sale Rewell Centerin uudistaminen ja laajennus Posti-palvelupisteineen. Kokkolan Prismakeskuksen ABC CarWash -kapasiteettia kasvatettiin rakentamalla uusi kahden pesukadun halli. Alavieskan ja Vetelin S-marketeissa toteutettiin kalusto- ja miljööuudistus. S-market Teerijärvi uudistettiin kokonaisuudessaan Sale-myymäläksi ja samalla rakennettiin kiinteistöön vuokratila apteekille. Isokyrössä aloitettiin loppuvuodesta uuden S-marketin, ABC CarWashin ja polttoainepisteen rakentaminen. Uusikaarlepyyssä avattiin tammikuussa kokonaan uusi Sale -myymälä. Lisäksi vuoden aikana tehtiin edelleen useita myymälöiden LED-valaistushankkeita sekä pienempiä korjaus-, korvaus- ja energiainvestointeja myymäläverkostoon, joilla saavutettiin vertailukelpoisessa energiankulutuksessa säästöä peräti 5,3 %.

Historian suurin investointi käynnistyy Vaasassa ja ruuan verkkokaupat aloittavat kaikissa Prismoissa

Vuoden 2020 merkittävin suunniteltu investointi on Prismakeskuksen rakentamisen aloittaminen Vaasan Liisanlehtoon. KPO:n historian suurin yksittäinen investointi on kokonaisalaltaan lähes 40 000 m2 käsittäen Prisman ravintolamaailmoineen ja etumyymälöineen, yli 1000 lämmintä tai kylmää pysäköintipaikkaa sekä polttonesteiden jakelun ja CarWash-palvelut. Lisäksi Isokyröön avataan kesällä uusi S-market, ABC -polttonesteen jakelupiste sekä ABC CarWash.

”Vuoden 2020 odotukset ovat kaupan alalla varovaisen optimistiset. KPO haluaa säilyttää hintajohtajan asemansa päivittäistavarakaupassa ja kasvattaa myyntiään kehittämällä edelleen verkostoaan ja palveluitaan. Ruuan verkkokauppa aloittaa toimintansa kaikissa Prismoissamme sekä Nivalan S-marketissa. Lisäksi Kokkolan ja Pietarsaaren Prismoihin avataan uudet Fazerin jauholeipomot. Uuden Prisman rakentamisen aloittaminen Vaasassa värittää myös vahvasti tulevaa vuotta. Olemme todella tyytyväisiä, että vuosikausia valmisteltu investointi näyttää viimein toteutuvan.” toteaa Biskop.

Ostoja omalta alueelta 100 miljoonalla ja yli 1 100 kesätyöntekijää

”Oman toiminta-alueen hyvinvointi on KPO:lle elinehto. Pyrimmekin kohdistamaan hankintoja alueellemme mahdollisimman paljon. Viime vuonna ostimme tuotteita ja palveluita pohjalaismaakunnista yhteensä yli 100 miljoonan euron arvosta 2 400:lta eri yritys- ja yhteistyökumppanilta. Toiminta-alueemme liikuntaa, urheilua ja kulttuuria puolestaan tuimme lähes 400 000 eurolla esimerkiksi Kannustajat- ja Nuori Lupaus – ohjelmiemme kautta” kertoo Biskop.

”Erityisen ylpeitä olemme voidessamme tarjota yli 1 100 nuorelle työpaikan kesällä. Tällä lukemalla olemme tiettävästi Suomen toiseksi suurin nuorten työllistäjä. Tänä vuonna haluamme panna 115 -vuotisjuhliemme kunniaksi vielä sadalla työpaikalla paremmaksi ja haastamme myös muut pohjalaisyritykset tukemaan alueen nuorten työllistymistä” hehkuttaa Biskop.