S-ryhmä työllistää ensi kesänä ympäri Suomen noin 13 000 nuorta. Valtaosa nuorista työskentelee myymälöissä ja ravintoloissa asiakaspalvelu- ja muissa tehtävissä. Laadukas perehdytys ja myönteisen ensikokemuksen tarjoaminen lisäävät kiinnittymistä työelämään ja ehkäisevät syrjäytymistä.S-ryhmä on tänäkin vuonna yksi T-Median ja Taloudellinen tiedotustoimisto TATin Vastuullinen kesäduuni -kampanjan pääyhteistyökumppaneista.− Haluamme tarjota nuorille myönteisiä kesätyökokemuksia. Tämä koskee myös rekrytointia ja hakuprosessia. Saamme kymmeniä tuhansia hakemuksia vuosittain, mutta monet osuuskaupat ja S-ryhmän yritykset järjestävät pikahaastattelun ihan kaikille hakijoille. Lyhytkin hetki työhaastattelussa voi toimia rohkaisevana kokemuksena, henkilöstöjohtaja Susa Nikula SOK:lta kertoo.Kesätyöpaikan saa yhteensä noin 13 000 nuorta. Tarkka määrä riippuu Tutustu työelämään ja tienaa -ohjelman toteutumisesta.− Toivomme, että Kaupan liitto ja PAM pääsevät sopimukseen. Harjoitteluohjelman kautta tarjotaan arvokasta kesätyökokemusta kaikkein nuorimmille eli alle 18-vuotiaille koululaisille, joille työpaikan saaminen on ilman ohjelmaa vaikeampaa.
Myönteiset kokemukset työelämästä ehkäisevät syrjäytymistä
S-ryhmä on eniten nuoria työllistävä yritysryhmä Suomessa – neljännes s-ryhmäläisistä on alle 25-vuotiaita. Se tarkoittaa 10 000 nuorta vakituisessa työsuhteessa jokavuotisten kausiapulaisten lisäksi.− Kaupan ala toimii siltana työelämään. S-ryhmä on juuri startannut yhdessä laajan kumppanijoukon kanssa Nuori Mieli Työssä -ohjelman, jossa haemme keinoja vahvistaa nuorten kiinnittymistä työelämään. Myönteiset ensikokemukset, perehdytys ja työelämätaitojen opettelun tukeminen ehkäisevät syrjäytymistä. Yhteiskunnan eri sektoreiden toimijoiden on osallistuttava ratkaisujen etsimiseen, yhdessä nuorten kanssa, Susa Nikula toteaa.Lisätiedot:
S-ryhmä, henkilöstöjohtaja Susa Nikula (SOK), p. 010 76 80260